بهینه سازی وب سایت, طراحی وب سایت, سئو

بهینه سازی وب سایت, سئو سایت, طراحی وب سایت ارزان, بهینه سازی و سئو سایت, SEO , کلمات کلیدی, رتبه یک گوگل, طراحی سایت off-page seo factors ,on-page seo factors , PageRank و… شاید شما هم مواردی از این قبیل را جستجو می کند و دلیل آن نیز نیاز وب سایت شما به بهینه سازی و یا گرفتن رتبه اول گوگل می باشد!

بهینه سازی وب سایتسئو

SEO – search engine optimization

website seo یا سئو وب سایت چیست؟

SEO یا سئو به معنی سایت برای موتور های جستجوگر (Search Engine Optimization) و امروزه یکی از مراحل مهم و پر اهمیت در طراحی وب سایت می باشد .

بهینه سازی وب سایت موتور های جستجو

بهینه سازی وب سایت, طراحی وب سایت, سئو
بهینه سازی وب سایت, طراحی وب سایت, سئو

شما کار طراحی سایت را به اتمام رسانیده اید ولی هنوز برای کلمات کلیدی مورد نظر رتبه خوبی در موتورهای جستجوگر مخصوصاً گوگل ندارید! مشکل اینجاست که شما هنوز روی یکی از راه های خیلی مهم و مفید افزایش بازدید طراحی وب سایت کار نکرده اید. یعنی بهینه سازی موتور های جستجو یا همان سئو سایت

افزایش بازدید با سئو و بهینه سازی سایت

Search Engine Optimization (بهینه سازی  موتور های جستجو) عبارت است از مجموعه تکنیک ها و مهارت هایی که به یک سایت اجازه می دهد ترافیک و بازدید کننده های بیشتری از موتور های جستجو  نظیر Google ، Yahoo و یا Microsoft داشته باشد .

شیوه بهینه سازی و سئو وب سایت

سئو را می توان به دو محدوده اصلی تقسیم نمود :
off-page seo factors

کارهایی که به طور مستقل از طراحی وب سایت شما انجام می گیرد. در ادامه 21 مورد از off-page seo factors برای سئو سایت مشاهده بفرمائید.

Community Creation in Social Networking Sites

Blogging

Forum Postings

Search Engine Submission

Directory Submission

Social Bookmarking

Link Exchange

Link Baiting

Cross-Linking

Photo Sharing

Video Promotions

Business Reviews

Local Listings & Yellow Pages

Article Submission

Press Release Promotion

Classifieds Submission

Social Shopping Network

Answers

Document Sharing

CSS, W3C & RSS Directories Submission

Widget / Gadget Development

PPC Ad Campaign

on-page seo factors

کارهایی که طراحی سایت شما را تغییر می دهد تا رتبه بهتری را در موتور های جستجو بگیرید. برخی از موارد on-page seo factors که برای سئو وب سایت شما مفید هستند می توانید در ادامه مشاهده کنید

Good content supplies a demand
Good content is linkable
Title Tag
URL
SEO Best Practice
An Ideally Optimized Web Page
Related Tools
External Resources
Related Guides

به یاد داشته باشید که یک طراحی سایت به طور کامل در موتور های جستجو  بهینه نمی شود مگر این که شما هر دو بخش off-page seo factors سئو و on-page seo factors سئو را به کار بگیرید.

سئو سایت با گوگل ادوردز؟
سئو خریدن اسپانسر لینک های گوگل و گرفتن لینک شماره یک در adwords (سیستم تبلیغات گوگل) و اظهار بر داشتن یک طراحی سایت درجه اول برای موتور جستجوگر گوگل نیست. خریدن این گونه تبلیغات مربوط به SEM یا Search Engine Marketing می باشد که به معنای سیستم بازاریابی موتور های جستجو  می باشد.

کاربرد سئو و بهینه سازی سایت چیست؟
اگر که طراحی سایت شما در حال حاضر رتبه دهم را در جستجوی عبارت “چگونه تخم مرغ درست کنیم” را دارد ، برای این که رتبه جستجوی این عبارت برای این طراحی سایت به یک بهبود یابد ، باید از سئو سایت استفاده کند . از آنجا که موتور های جستجو  در وب رایج و رایج تر شده اند تقریبا هر کسی که بخواهد در وب دیده شود می تواند از مزایای سئو وب سایت استفاده کند .

بررسی کلمات کلیدی
قبل از این که شما بتوانید طراحی وب سایت را برای موتور های جستجو  بهینه کنید ، ابتدا باید بدانید کلمات کلیدی هدف برای وب سایت شما چیست؟ برای یک شروع خوب ۳ یا ۴ کلمه کلیدی را که دوست دارید طراحی وب سایت برای آن ها رتبه خوبی کسب کند انتخاب نمایید. با قرار گرفتن این کلمات کلیدی در ذهنتان ، شما می توانید هدف خود را این گونه مشخص کنید که با جستجوی هر یک از این کلمات در گوگل ، طراحی سایت شما جزو ۱۰ نتیجه اول باشد . (ما به گوگل اشاره می کنیم زیرا اگر شما بتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید ، در دیگر موتور های جستجو  هم رتبه خوبی خواهید گرفت) این کلمات کلیدی هم می توانند عام و هم خاص باشند. اما ابتدا لازم است تا قبل از انتخاب ، لیست ما را شامل طرفداران و منتقدان هر کدام مطالعه نمایید .

کاربرد کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

کلمات کلیدی بهینه سازی وب سایت سئو
کلمات کلیدی بهینه سازی وب سایت سئو

در مباحث طراحی سایت، یک کلمه کلیدی عام کلمه ای است که بسیاری از مردم برای آن جستجو می نمایند زیرا آن ها ممکن است نظری مبهم و نامعلوم نسبت به چیزی که به دنبال آن هستند داشته باشند. کلمات کلیدی عام بسیار کوتاه هستند و خیلی خاص نیستند ( به عنوان مثال کفش یا ورزش ) . این کلمات کلیدی خیلی سخت می توانند رتبه اول گوگل را کسب کنند زیرا تعداد بسیار زیادی طراحی وب سایت وجود دارند که در آن ها مطالبی شامل این کلمات وجود دارد. گرچه اگر شما بتوانید رتبه خوبی برای یک کلمه کلیدی عام به دست بیاورید، افزایش ترافیک سایت چشمگیر خواهد بود.

خلاصه : سعی کنید که برای کلمات عام رتبه بیاورید ولی به آن به اندازه زمانی طولانی بها بدهید.

کلمات کلیدی هدفمند
کلمات کلیدی هدفمند تشکیل شده از تعداد زیادی صفات و یا کلمات هستند که جستجو را بسیار هدفمند می سازند. کسانی که این گونه جستجو ها را انجام می دهند، دقیقا می دانند که چه می خواهند. (به عنوان مثال : کفش پاشنه بلند سیاه) . این کلمات کم تر جنبه رقابتی دارند و دستیابی به رتبه خوب در موتور های جستجو  برای آن ها آسان تر است. جنبه منفی این است که این گونه کلمات تعداد بسیار کم تری از جستجو را در ماه شامل می شوند. به عبارت دیگر شما نیاز به تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی هدفمند با رتبه یک دارید تا برای شما ترافیکی معادل یک کلمه کلیدی عام را بیاورد.

خلاصه : به راحتی می توان برای کلمات کلیدی هدفمند رتبه های بسیار خوبی را بدست آورد و ترافیک حاصل از آن بسیار هدفمند است . تنها جنبه منفی اینجاست که بازدید کنندگان این گونه کلمات به مراتب کم تر هستند .

کلمات کلیدی منحصر به فرد و یا تجاری
این ها کلماتی هستند که تنها به شرکت شما اختصاص دارند. آن ها یکی از آسان ترین راه هایی هستد که می توانید ترافیک جذب کنید. گرچه برخی از شرکت ها یک محصول جدید را با نامی منحصر به فرد عرضه می کنند ولی فراموش می کنند که کلمه کلیدی آن را در طراحی سایت خود بهبود ببخشند. در این صورت رقیبان زیرک آن ها می توانند با آگاهی از سئو سایت از فرصت استفاده کنند و رتبه بالایی را برای این گونه کلمات کلیدی برای خود کسب نمایند . اگر که شما یک نام تجاری و یا محصول معروف دارید، خود را مطمئن سازید که طراحی سایت برای این کلمات کلیدی رایگان بهینه شده است.

ابزارهای بررسی کلمات کلیدی
ابزارهای بررسی کلمات کلیدی شامل ۲ بخش جادویی و یک بخش آمارگیری سخت می باشند.

جمع آوری یک لیست کوتاه
برای اینکه بتوانید از تکنیک های بهینه سازی  که آموزش می دهیم به خوبی استفاده نمایید، برای هر کدام از صفحات طراحی سایت بیش از دو تا سه کلمه کلیدی را نشانه نگیرید. یکی از اشتباهات متداول مبتدیان سئو سایت این است که برای هر صفحه بیش از ۵۰۰ کلمه ی کلیدی را مشخص می کنند و توقع دارند که در گوگل برای این کلمات رتبه یک بگیرند. این کار ممکن بود ده سال پیش جواب بدهد ولی در حال حاضر موتور های جستجو از الگوریتم های بسیار پیچیده ای استفاده می کنند و از این راه نمی توان به آن ها حیله زد. به همین دلیل است که بهتر است از تعداد کمی از کلمات کلیدی کوتاه و مختصر شروع شود. برای طراحی وب سایت های جدید تقریبا عیر ممکن است که از همان ابتدا برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی رتبه ی خوبی داشته باشند.

PageRank چیست؟

PageRank بهینه سازی وبسایت سئو
PageRank بهینه سازی وبسایت سئو

PageRank در لغت به معنای رتبه صفحه می باشد و سیستمی است که پایه گذاری آن توسط مشهورترین  موتور جستجو یعنی گوگل انجام شد. در ابتدا موتور های جستجو  به تمام طراحی سایت ها به طور یکسان رتبه می دادند و نتایج جستجو تنها بر اساس محتوا و تگ های متایی که در آن صفحات قرار داشتند، بود. با گذشت زمان سیستم PageRank یا همان رتبه بندی صفحات، موتور های جستجو  را دگرگون ساخت و یک فاکتور دیگر به معیارهای آن ها افزود یعنی : اعتبار طراحی وب سایت .
برای اینکه مشخص شود یک طراحی وب سایت تا چه اندازه مهم و معتبر است، گوگل طراحی سایت های بزرگ متعددی را انتخاب کرد، طراحی وب سایت هایی مانند cnn.com و dmoz.org و espn.com . این دسته از طراحی سایت ها به طور واضح معتبر بودند و گوگل اینگونه دریافت که اگر این دسته از طراحی وب سایت ها به وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت B ) لینک دهند ، در این صورت طراحی وب سایت B می تواند بخشی از اعتبار آن طراحی سایت را کسب نماید و به همین ترتیب اگر طراحی سایت B به طراحی وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت C ) لینک می داد ، در این صورت طراحی سایت C نیز می توانست بخشی از اعتبار آن را کسب کند و همین طور طراحی سایت کوچکتر و …
با استفاده از همین سیستم برای اعتبارسنجی یک طراحی وب سایت ، گوگل توانست به هر طراحی سایت بر اساس اعتبار آن عددی را از ۰ تا ۱۰ تحت عنوان PageRank (یا رتبه ی صفحه ) نسبت دهد. البته سیستم PageRank تا الان بسیار پیچیده تر شده است ولی اینگونه آغاز شد.

PageRank و اعتبار سایت من چقدر است؟
برای اینکه بتوانید بفهمید PageRank ، رتبه و یا اعتبار طراحی وب سایت شما و یا طراحی سایت دیگران در موتور های جستجو  چند است ، میتوانید نوار ابزار گوگل را با نام Google’s toolbar نصب نمایید. گوگل یک نمودار کوچک سبز رنگ دارد که رتبه ی هر طراحی وب سایت را از ۰ تا ۱۰ نمایش می دهد. لازم است توجه داشته باشید که رتبه نشان داده شده در نوارابزار گوگل به صورت تخمینی است و ممکن هر سه ماه یکبار به روز گردد.

چه کسی از PageRank استفاده می کند؟
در ابتدا که سیستم PageRank ابداع شد تنها گوگل از این تکنولوژی استفاده می کرد ، اما وقتی دیگر موتور های جستجو  متوجه شدند که تا چه اندازه سیستم PageRank در افزایش صحت و دقت گوگل نقش داشته است ، تقریبا تمام آنها سیستم PageRank را در بخشی از الگوریتم خودشان قرار دادند. در گذشته در حالی که بسیاری از طراحی وب سایت ها در حال کار کردن برای افزودن سیستم PageRank به الگوریتم های جستجویشان بودند ، برخی دیگر نتوانستند صبر کنند تا خودشان بسازند و سیستم PageRank را از طریق گوگل اعمال کردند . (مثلا سایت یاهو مدتی از این طریق عمل می کرد. )
صرف نظر از موتور های جستجو  ، متخصصان بهینه سازی  موتور های جستجو (بهینه سازی سایتs : Search Engine Optimization Specialists ) ، خریداران لینک ، صاحبان سایت ها ، فروشگاه داران ، و هرکسی که به دانستن ارزش سایت علاقه مند بود ، به PageRank وب سایت در موتور های جستجو  نگاه می کردند تا بفهمند یک طراحی وب سایت تا چه اندازه مهم است.

PageRank چه قدر مهم است؟
زمانی که گوگل در دوران ابتدایی خود به سر می برد، PageRank تنها معیار و فاکتور برای رتبه بندی یک طراحی سایت محسوب می شد. ولی به زودی هنگامی که جامعه ی  سئو پی به این مساله برد ، سعی در پیدا کردن راه هایی برای افزایش مصنوعی و ساختگی PageRank خود کردند. این طراحی سایت ها اعتبار بیشتری  نسبت به اعتباری که گوگل فکر می کرد باید داشته باشند پیدا کردند. بنابراین گوگل و دیگر موتور های جستجو  پی بردند که تا چه میزان به PageRank اهمیت بدهند و در طول سال ها اهمیت PageRank کاهش یافت.
یکی از تاکتیک های گوگل این است که مقادیر PageRank هر وب سایت را در نوارابزار خود در سال تنها ۴ بار به روز می کند به جای این که هر هفته این کار را انجام دهد و این کار متخصصان بهینه سازی  موتور های جستجو ( سئو سایت ) را سخت تر می کند تا دقیقا بفهمند رتبه واقعی یک طراحی سایت چند است. تاکتیک دیگر گوگل جلوگیری از طراحی وب سایت هایی است که اقدام به فروش لینک وب سایت های دیگر به منظور افزایش رتبه در طراحی سایت خود می کنند. از طرفی گوگل به راحتی نمی تواند از این تاکتیک استفاده کند زیرا باید ریسک رتبه مناسب ندادن به یک وب سایت خوب را بپذیرد. این یک جنگ بین گوگل و متخصصان سئو وب سایت است که به زودی پایان نمی پذیرد.

من از کجا برای سایتم PageRank کسب کنم؟
به مرحله ای رسیده ایم که شما واقعا باید کاری را انجام دهید. گرچه سخت است ولی گرفتن یک PageRank بالا برای طراحی سایت باید جزو استراتژی طولانی مدت شما در سئو  باشد.
تنها راهی که طراحی سایت شما قادر است PageRank کسب کند این است که لینک طراحی وب سایت شما در حداقل یک وب سایت که در حال حاضر دارای PageRank است قرار بگیرد ، این به این معناست که گرفتن یک تن لینک در طراحی سایت هایی که دارای PageRank صفر هستند به امتیاز وب سایت شما هیچ کمکی نخواهد کرد. در صورتی که قرار گرفتن لینک طراحی وب سایت شما در وب سایتی با PageRank شش می تواند به زودی طراحی سایت شما را به PageRank شش برساند ، اگر طراحی وب سایت شما توسط گوگل بررسی شده و دارای تعداد انبوه لینک به دیگر وب سایت ها نباشد .
پروسه ی افزایش پیج رنک طراحی سایت به طور مستقیم به کسب لینک بستگی دارد. کسب لینک به معنای قرار گرفتن لینک طراحی سایت شما در وب سایت های دیگر به طور طبیعی و یا از طریق خرید لینک می باشد. ما هر دوی این مباحث را با جزئیات بیشتر پوشش خواهیم داد و شما باید هرکدام از مطالب را بخوانید تا با مزیت ها و بدی های هر کدام آشنا شوید .

تگ عنوان ( title tag ) در بهینه سازی وب سایت
اولین و مهم ترین اقدام سئو که باید بر روی صفحات خود انجام دهید تگ عنوان ( title tag ) می باشد .
بسیاری از افرادی که از طریق منابع خارجی و یا ویرایشگر متن WYSIWYG استفاده می کنند ، قرار دادن تگ meta را که می تواند برای آن ها محبوبیت زیادی در موتور های جستجو  داشته باشد را فراموش می کنند .
فواید استفاده از تگ های عنوان بهینه شده شامل ۳ بخش می باشد :
۱ – کاربری که برای کلمه کلیدی شما جستجو کرده است ، در صورتی که عنوان طراحی سایت شما مثل عبارت جستجو شده باشد ، لینک و عنوان وب سایت شما را به صورت مشخص (هایلایت ، پررنگ ، bold) شده مشاهده می کند و این به طور قطع می تواند تعداد کلیک برای طراحی وب سایت شما را افزایش دهد نسبت به وقتی که از تگ عنوان استفاده نشده است .
۲ – باعث افزایش رتبه بندی ( ranking ) شما در موتور های جستجو  خواهد شد .
۳ – به موتور های جستجو  کمک می کند تا بین صفحاتی که ممکن است شبیه هم باشند تفاوت قائل شود .

افزایش تعداد کلیک ها
بهینه سازی سایت در موتور های جستجو تنها قرار گرفتن در رتبه های برتر و صفحات اولیه موتور های جستجو  نیست ، بلکه به معنای جذب میزان ترافیکی است که شما از طراحی سایت خود انتظار دارید. اگر شما برای عبارت ” کلاه های رایگان ” رنک #۶ داشته باشید ، هنگامی که کاربری عبارت ” کلاه های رایگان ” را جستجو می کند ، در صورتی که عبارت جستجو شده در عنوان طراحی وب سایت شما موجود نباشد ، کاربر فرق زیادی میان طراحی سایت شما و دیگر وب سایت ها مشاهده نمی کند .
در صورتی که عنوان طراحی سایت شما شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد ، کاربر با جستجوی کلمه کلیدی ، عنوان وب سایت شما را به صورت پررنگ و مشخص ( bold ) مشاهده می کند و این به مقدار بسیار زیادی میل کاربر را برای مشاهده وب سایت شما افزایش می دهد .

بهینه سازی وب سایت طراحی وب سایت سئو
بهینه سازی وب سایت طراحی وب سایت سئو

رتبه بندی ( ranking ) بهتر
اکثر مردم اعتقاد دارند که عنوان طراحی سایت جایی است که باید نام تجاری و یا نام دامنه خود را ذکر کنند . این کاملا اشتباه است و عنوان صفحات یکی از آسان ترین راه هایی است که شما می توانید به موتور های جستجو  بگویید که صفحه مورد نظر از وب سایت شما در چه موردی است و نیز صفحات طراحی سایت شما چگونه طبقه بندی شده اند . در حالی که بسیاری از افراد به عنوان صفحات توجه ندارند ، موتور های جستجو  به آن توجه می کنند .
شما می توانید با قرار دادن مهم ترین کلمات کلیدی در عنوان طراحی سایت خود ، از این فرصت استفاده کنید برای این که رتبه بالایی را برای کلمات کلیدی مورد علاقه خود بدست بیاوربد . اگر شما هنوز مایلید که عنوان وب سایت شما شامل نام شرکت و یا دامین شما یاشد ، می توانید نام تجاری و یا دامین طراحی سایت خود را بعد از کلمات کلیدی و بعد از خط فاصله قرار دهید ( مثلا ” کلاه های رایگان – yourcompany.com “) بدین منظور که نشان دهید این کلمات کلیدی برای شما بسیار مهم هستند .

کمک به موتور های جستجو  برای بهینه سازی وب سایت
مثل یک  موتور های جستجو بودن آسان نیست . آن ها روز و شب در وب می خزند و اطلاعات را از وب دریافت می کنند و سعی می کنند آن ها را بر اساس شیوه سودمندی ذخیره کنند تا کاربران بتوانند چیزهایی را که به دنبالش هستند بیابند . کار آن ها را ساده تر کنید . به طور شفاف و واضح عنوان و موضوع هر صفحه را با استفاده از تگ عنوان مشخص کنید و به سئو سایت  کمک کنید تا بتواند بین صفحات به راحتی وجه تمایز قائل شود .

شما ممکن است دو صفحه در طراحی سایت خود داشته باشید که بسیار به هم شبیه باشند و با کمی تفکر بتوان دریافت که میان آن ها تفاوت هایی هست . اجازه ندهید تا موتور های جستجو  نظرشان را برای شما ترسیم کنند زیرا ممکن است اشتباه کنند ، در عوض برای آن ها تصمیم گیری کنید و تفاوت ها را خودتان برایشان بیان کنید . این باعث می شود که طراحی وب سایت شما از دوگانه شدن محتوا هم مصون بماند که در آینده با عمق بیشتری بررسی خواهد شد .

تگ های header و bold در SEO
با این که در ده سال اخیر اینترنت به میزان قابل توجهی تغییر کرده است ولی چیزی که همچنان ثابت مانده است روشی است که وبمسترها مطالب و سرفصل های مهم طراحی سایتشان را با آن مشخص می کنند . سرفصل های یک صفحه معمولا با تگ های header مشخص می شوند . ( از <h1> تا <h6>) و همچنین مطالب مهم در تگ های bold ( به صورت پر رنگ و برجسته شده ) قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که کاربر به این مطالب توجه بیشتری نشان می دهد . نه تنها این مطالب توجه کاربران را به خود جلب می کند بلکه به عنوان یک شاخص ابتدایی در اختیار موتور های جستجو  قرار می گیرد تا بفهمند صفحه مورد نظر درباره چه چیزی صحبت میکند و چه قسمت هایی از آن مهم تر هستند .

<h1> تا <h6> ( تگ های header )
تگ های header راه بزرگی هستند تا رتبه بندی ( ranking ) خود را در موتور های جستجو  بالا ببرید . به عنوان مثال اگر شما صفحه ای در مورد ” کلاه های رایگان ” دارید ، بهترین راه برای مشخص کردن آن گذاشتن یک تگ header به صورت زیر در ابتدای صفحه است تا به بهترین وجه به کاربران و موتور های جستجو  نشان دهید که این صفحه از طراحی سایت شما در مورد چه چیزی صحبت می کند :
<h1>کلاه های رایگان</h1>
البته با توجه به استراتژی های دیگر موتور های جستجو  این مهم است که از به کاربردن تعداد زیادی کلمات کلیدی خودداری کنیم و یک قاعده خوب برای این کار این است که در هر صفحه حداکثر از سه تا چهار تگ header استفاده کنیم و بعد از تگ های header حداقل یک پاراگراف متن داشته باشیم .
صفحه ای که شامل تعداد زیادی تگ header باشد برای موتور های جستجو  شبیه به اسپم به نظر می رسد و برای کاربران مفید نخواهد بود.
italic ، bold و emphasis
بعد از این که از تگ های header در صفحه خود استفاده کردید ، هنوز کار شما به اتمام نرسیده است و هنوز ابزارهای زیادی هست که شما می توانید برای هدفمند سازی کلمات کلیدی طراحی سایت خود از آن ها استفاده کنید . هنگامی که کلمات کلیدی را در صفحات خود به کار میبرید مهم است که این کلمات را به همراه تگ های bold یا italic یا emphasis به کار برید تا مطمئن شوید موتور های جستجو  پی به مهم بودن این کلمات می برند .
بسیاری از افراد در صفحات خود از انیمشن های فلش و یا تگ های span به وسیله css ، بسیار استفاده می کنند و این درحالی است که موتور های جستجو  به سختی قادر به تشخیص این ها می باشند . پس با استفاده از تگهای ساده ی html که در بالا ذکر شد کار را برای موتور های جستجو  آسان کنید .

4 thoughts on “بهینه سازی وب سایت, طراحی وب سایت, سئو

  1. بازتاب: seoworld.ir ابزار سئو طراحی سایت | طراحی بیست
  2. بازتاب: راهنمای انتخاب دامنه مناسب برای کسب و کار - سئو تبریز
  3. بازتاب: طراحی وب سایت سرزمین گل – گیاهان حشره خوا و گوشتخوار - سئو تبریز
  4. بازتاب: طراحی سایت تصفیه آب خانگی شرکت عمران سازان مهاب - سئو تبریز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پاسخ معادله زیر را واردکنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.