قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » آموزش » نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش یا Bounce Rate نشان دهنده درصد کاربرانی است که پس از ورود به صفحه ای از سایت شما، بدون این که از صفحه دیگری بازدید کنند، وبسایت شما را ترک می کنند.

بالا بودن نرخ پرش می تواند نشان دهنده عدم کارایی محتوای سایت باشد. اما دلایل بسیار دیگری نیز می تواند داشته باشد. باید روند نرخ پرش را در بازه های زمانی بررسی نموده و آن را به عنوان یکی از معیارهای موفقیت یک صفحه خاص از وبسایت خود در نظر بگیرید. سایر معیارها می تواند شامل زمان متوسط حضور کاربر در یک صفحه از وبسایت، تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از وبسایت شما را مطالعه کرده اند و … باشد.
اگر هدف شما این است که بازدید کنندگان در وبسایت شما بمانند و از سایر صفحات آن نیز بازدید کنند؛ نرخ پرش می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

نرخ پرش Bounce Rate وبسایت چیست؟

آیا بالا بودن نرخ پرش  همیشه بد است؟

خیر! خوب یا بد بودن آن به هدف سایت شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است مخاطبان شما به دنبال بررسی سریع یک شماره تلفن یا چیز دیگری باشند. در این صورت اگر وبسایت شما امکان دسترسی سریع کاربران به این اطلاعات را فراهم آورد، کاربران پس از دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود سریعاً سایت  را ترک می کنند که باعث افزایش نرخ پرش می شود و این نشانه بدی نیست. اما برای یک مجله آنلاین هدف این است که کاربران زمان طولانی تری را در وبسایت باقی بمانند و مطالب مختلف را مطالعه کنند. بنابراین این که کاربران سریعاً سایت را ترک کنند، نشانه خوبی نیست و به این معناست که این وبسایت به نیازهای آن ها پاسخ نداده است.

از لحاظ تئوری، نرخ پرش فاکتور مهمی است زیرا نشان دهنده میزان ارتباط صفحه فرود با عبارت مورد جستجوی کاربران است اما در عمل هنوز هم جای بحث وجود دارد که در رتبه بندی چه میزان تأثیر دارد.

به هر حال نرخ پرش چه فاکتوری برای رتبه بندی باشد و چه نباشد، مطمئناً برای گوگل نشانه ای است از کیفیت محتوای سایت شما.

این نشانه چگونه عمل می کند؟
اگر کاربری بر روی سایتی در نتایج جستجو کلیک کند و سپس مدتی در آن سایت بماند، این نشان می دهد که این وبسایت با عبارت مورد جستجو مرتبط بوده و هدف خود را به انجام رسانده است. بنابراین گوگل این وبسایت را در رتبه بهتری قرار خواهد داد.
اگر کاربری بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند و سپس بلافاصله به صفحه نتایج جستجو برگردد (یا بر روی وبسایت دیگری کلیک کند)، این نشان می دهد که این سایت برای کاربر مفید نبوده و بنابراین این سایت رتبه خوبی را در مورد عبارت مورد جستجو کسب نخواهد کرد.

آیا بالا بودن نرخ پرش، همیشه بد است؟
برای کاهش نرخ پرش و افزایش ماندگاری بازدیدکنندگان در سایت به این نکات توجه کنید:

 کاهش سرعت بارگذاری سایت

مطمئن شوید که سایت شما به سرعت بارگذاری می شود.
از ابزار pagespeed گوگل برای ارزیابی سرعت بارگذاری صفحات خود استفاده کنید و به توصیه های آن برای کاهش سرعت عمل کنید.

مطلب پیشنهادی

متخصص بهینه سازی وب سایت و سئو و افزایش ترافیک

بررسی آمار بازدید سایت و ارزش کلمات کلیدی در گوگل

دنیای سئو – بررسی آمار بازدید سایت و ارزش کلمات کلیدی در گوگل – فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *