قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » مقالات طراحی و بهینه سازی سایت » چگونه تحریم نقشه گوگل بر روی دامنه ir. را دور بزنیم؟

چگونه تحریم نقشه گوگل بر روی دامنه ir. را دور بزنیم؟

چگونه تحریم نقشه گوگل بر روی دامنه ir. را دور بزنیم؟

پس از داستان‌های ماه‌های اخیر اینترنت ایران و محدودیت‌ها و فیلترینگ پیاپی، خبر امروز درباره تحریم نقشه گوگل برای دامنه‌های ir همچون آب سردی بر پیکره کارآفرینان ایرانی بود.

گوگل سرویس نقشه خود (گوگل مپ) را برای سایت‌های ایرانی دارای دامنه .ir تحریم کرده و از این پس سایت‌های .ir اجازه استفاده از نقشه گوگل در سایت خود را ندارند و در صورت استفاده با خطا (مطابق تصویر) روبرو می‌شوند.
این تحریم در حال حاضر تنها سایت‌های دارای دامنه .ir را شامل می‌شود و سایر دامنه‌ها را شامل نمی‌شود.

سایت‌های جدید که امکان تغییر دامنه دارند، برای رفع این مشکل می‌توانند دامنه سایت خود را به دامنه‌ای غیر از .ir تغییر دهند که راه حل منطقی‌ای نیست.

راه حل دوم این است که ابتدا یک دامنه غیر .ir نظیر .com , … برای نمایش نقشه ثبت کنید و کدهای مربوط به نمایش نقشه را در صفحه‌ای بر روی این دامنه قرار دهید. سپس با استفاده از IFrame، صفحه شامل نقشه بر روی دامنه جدید را در سایت اصلی خود با دامنه .ir نمایش دهید.
در این روش در واقع نقشه بر روی صفحه‌ای از دامنه .com شما نمایش داده می‌شود و شما با استفاده از IFrame محتوای آن صفحه را در سایت .ir خود نمایش می‌دهید.

چند نکته اضافی برای انجام اینکار:

۱- در دامنه جدید خود از اسامی مشابه سایت اصلی خود استفاده نکنید تا احتمال شناسایی شدن متر باشد.

۲- برای سایت جدید، یک پروژه جدید در کنسول توسعه دهندگان گوگل (Google Developers Console) ایجاد کنید و از پروژه و apiKey قبلی استفاده نکنید.

۳- در صورتی که نیاز دارید در سایت خود از نقشه‌های متعدد استفاده کنید، موقعیت مکان را از طریق Query String به صفحه نمایش نقشه بر روی دامنه جدید ارسال کنید.

در صورتی که دوستان شما هم در این مورد به مشکل بر خوردند، می‌توانید با ارسال این مطلب برای آن‌ها، به آن‌‌ها کمک کنید.”

امید است که این راه حل برای شما نیز کارساز باشد. شما نیز اگر برای دور زدن این تحریم گوگل راه حل خلاقانه دیگری دارید، آن را در بخش نظرات برای استفاده سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 گوگل مپ نرم‌افزارهای ایرانی را تحریم کرد

به نظر می رسد گوگل تحریم های جدیدی را برای ایران اعمال کرده و وب‌سایت هایی که از دامنه IR استفاده می کنند، دسترسی شان به API گوگل مپ مسدود شده است.

 

گوگل مپ فارسی آفلاین ایران google map tehran online api
گوگل مپ فارسی آفلاین ایران google map tehran online api

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوریگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از روز گذشته برخی کسب و کارهای اینترنتی ایرانی، همانند تاکسی های اینترنتی که در نرم افزار های خود از سرویس گوگل مپ استفاده می کنند، از قطع خدمات این سرویس در نرم افزارهایشان خبر داده اند. طبق بررسی های انجام گرفته، تنها سایت هایی که از دامنه IR استفاده می کنند، دسترسی شان به API گوگل مپ مسدود شده است.

به نظر می رسد گوگل تحریم های جدیدی را برای ایران اعمال کرده است هرچند هنوز این شرکت هیچ بیانیه‌ای را منتشر و هیچ موضوعی را تایید یا تکذیب نکرده است. هنگامی که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با دامنه ای IR سعی به دسترسی به سرویس گوگل مپ دارند، خطایی با عنوان “وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به دلیل عدم سازگاری با قوانین گوگل مپ مسدود شده است” نمایان میشود.

احتمال میرود این تحریم دائمی باشد و کسب و کار های اینترنتی ایرانی که از گوگل مپ در نرم افزار های خود استفاده می کنند، باید یک سرویس بومی را جایگزین آن کنند.

 

تحریم یا مشکل؟ API گوگل مپ برای سایت‌های ایرانی با دامنه‌ ir مسدود شد

گوگل مپ فارسی آفلاین ایران google map tehran online api
گوگل مپ فارسی آفلاین ایران google map tehran online api

تاکنون ایران تحریم‌های زیادی را از سمت گوگل تجربه کرده است اما معمولاً سرویس‌های عمومی‌تر مانند جیمیل، گوگل مپ و… کمتر هدف تحریم‌های گوگل علیه ایران بوده است.

حالا برخلاف انتظارمان شاهد قطع ارتباط سایت‌های ایرانی (که دارای دامنه ir هستند) با سرویس گوگل مپ هستیم. درواقع هنگامی‌که به وب سایت‌هایی که دامنه ir دارند مراجعه می‌کنیم با خطایی با معنای زیر روبه‌رو می‌شویم:

وب سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به دلیل عدم سازگاری با قوانین گوگل کپ مسدود شده است.

اگرچه هنوز گوگل توضیحی درمورد این مسئله ارائه نداده است اما انگشت اتهام به سوی تحریم گوگل علیه ایران است. بااین‌وجود باید منتظر بمانیم تا علت بروز مشکل مشخص شود. ممکن است این مسئله تنها مشکلی باشد که ظرف ساعات آینده برطرف شود و یا اینکه واقعاً گوگل بار دیگر ایران را تحریم کرده باشد.

پیش از این گوگل اعلام کرده بود که از ۱۱ ژوئن تمامی توسعه‌دهندگان برای دسترسی مجاز به API‌های گوگل مپس باید بیلینگ اکانت (billing account) داشته باشند، این تغییرات همچنین نیازمند داشتن کردیت کارت است.

به‌روزرسانی ۲۰ خرداد

به گزارش مهر، حسنعلی عیسی زاده مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت تحریم ایران توسط گوگل را تایید نکرد. وی گفت:

تاکنون گزارشی از اعمال محدودیت توسط گوگل واصل نشده است.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به کاربرانی که در وب سایت خود با مشکل مواجه شده‌اند اعلام کرد برای رفع مشکل می‌توانند به این شرکت ایمیل ارسال کنند:

لیکن اگر کاربرانی که از Api گوگل استفاده می کنند دچار محدویت یا اختلال شده اند می توانند از طریق ایمیل شرکت ارتباطات زیرساخت به نشانی help@tic.ir موضوع را اعلام کنند تا همکاران ما آن را رسیدگی و اقدام مقتضی به عمل آورند.

مطلب پیشنهادی

content-management-system-بهترین-سیستم-مدیریت-محتوا

بهترین سیستم مدیریت محتوا, آشنایی با وردپرس جوملا دروپال

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ سیستم مدیریت محتوا ، ترجمه عبارت content management system  یا CMS …

2 دیدگاه

  1. آقا این راهکار کار نمی کنه
    کاملا هم دلیلش مشخصه
    گوگل مپ کلاینت ساید ساخته می شه، نه سرور ساید
    پس زمانی که شما با Iframe یه صفحه دیگه از دامنه دیگه رو لود کردید، حالا جاوا اسکریپتهای داخل صفحه منبع، داخل صفحه مقصد اجرا می شن و هیچ ردی از صفحه منبع باقی نمی مونه و باز هم گوگل بلاک می کنه. چون استفاده کننده و به عبارتی کال کننده جاواها، صفحه مقصد هست نه منبع
    کاری که خودتون تست نکردید رو چرا در اینترنت انتشار میدید و وقت مردم رو میگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *