قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » دنیای سئو » تغییر آدرس url وبسایت با حفظ ترافیک سایت

تغییر آدرس url وبسایت با حفظ ترافیک سایت

برای تغییر آدرس url وبسایت ابتدا باید مطمئن شوید که گوگل می تواند تحت url جدید فایل های شما را در فهرست خود قرار دهد و به کار برد. این مقاله توضیح می دهد که چگونه سایت خود را با استفاده از تغییرات url جابه جا کنید. در این مورد شما می خواهید که گوگل اطلاعات شما را تحت یک آدرس url جدید به فهرست خود اضافه کند و این آدرس url جدید در نتایج جستجوی شما بالا بیاید. مثال هایی از اینگونه جابجایی شامل موارد زیر است.

  •   تغییرات url از HTTP به HTTPS
  •   تغییرات نام دامنه از قبیل تغییر example.com به example.netو یا ترکیبی از نام دامنه ها ویا نام هاست ها
  •   تغییرات مسیر urlبرای مثال example.com/page.php?id=1 > example.com/widgetویا
    example.com/page.html > example.com/page.htm
تغییر آدرس url وبسایت با حفظ ترافیک سایت
تغییر آدرس url وبسایت با حفظ ترافیک سایت

از این ۴ مرحله پیروی کنید

  1.   سایت جدید را آماده کنید و کاملا آن را امتحان کنید.
  2.   ساختار آدرس دهی صفحات سایت را با فرمت جدید تطبیق دهید.
  3.   جابه جایی سایت را با کانفیگ کردن سرور با تغییر مسیر آدرس url قبلی به url جدید شروع کنید.
  4.   ترافیک سایت را در هردوآدرس url جدید و قدیم تحت نظر بگیرید.

تنظیمات وب مستر گوگل برای تغییر آدرس دامنه سایت

اجازه دهید به این مطالب با ذکر جزئیات بیشتری بپردازیم

۱٫ سایت جدید را آماده کنید

سیستم جدید را با یک کپی از سایت راه اندازی کنید
جزئیات آماده سازی سایت برای هر جابه جایی سایت متفاوت است، اما به طور معمول شما یک یا دو مورد از موارد زیر را باید انجام دهید:

  • سیستم مدیریت محتوا (CMS )ی خود را راه اندازی کنید و اطلاعات خود را به آن اضافه کنید.
  •  تصاویر و دانلود های خود(شامل اسناد PDF) را به هاست کنونی خود انتقال دهید

این کار ممکن است باعث کاهش ترافیک سایت شود، اگرچه باعث آگاهی دادن به کاربران و ربات های جستجو از تغییر مکان سایت شما می شود.

  • برای جابه جایی به HTTPS، تنظیمات تصدیق TLS روی سرور را تغییر دهید.

ادامه مقاله در رابطه با مواردی است که هنگام آماده کردن سایت جدید، انجام آن را به شما توصیه می کنیم.

فایل Robots.txtرا برای سایت جدید راه اندازی کنید.

فایل robot.txt کنترل می کند که ربات های گوگل در چه مناطقی از سایت می توانند دسترسی داشته باشند.مطمئن شویدفایل robot.txtبه درستی به بخشی از سایت جدید شما که شما می خواهید دسترسی به آن مسدود شود، اشاره می کند. برخی صاحبان سایت در هنگام توسعه سایت خود همه دسترسی های موتور جستجو را به سایت مسدود می کنند، اگر از این استراتژیک استفاده می کنید، مطمئن شوید که قبل از انتقال سایتفایل robot.txt را به درستی آماده کرده اید.

برای صفحات حذف شده ویا ترکیب شده، پیغام خطای مناسب تهیه کنید

برای اطلاعات سایت قدیمی که قرار نیست آنها را به سایت جدید انتقال دهید، مطمئن شوید که آدرس url اینگونه از صفحات کد خطای ۴۰۴ ویا ۴۱۰ را به درستی باز می گرداند.این خطا را می توانید در همان آدرس اصلی نمایش دهید و یا تغییر مسیر دهید به آدرس دیگر.
از تغییر مسیرهای نامرتبط جلوگیری کنید:
آدرس urlهای قبلی را به مقصد های نامرتبط ارجاع ندهید این کار باعث سردرگمی کاربران می شود، هرچند که اگر شما چند صفحه در هاست قدیمی را یکی کرده باشید آنگاه می توانید آدرس های url قبلی را به صفحه جدید تغییر مسیر دهید.

از صحیح بودن تنظیمات ابزار وب مستر مطمئن شوید

یک جابه جایی سایت موفق بستگی به درستی و به روز بودن تنظیمات ابزار وب مستر دارد..هردو آدرس سایت مبدا و مقصد را به درستی تصدیق کنید، برای مثال شما می بایست هم www.example.com و هم example.com را تصدیق کنید و برای هردوی اینها اگر ازhttps استفاده می کنید باید http و https را شامل شوند.این کار را هم برای سایت مبدا و هم سایت مقصد انجام دهید.

تصدیق ابزار وب مستر را مرور کنید

مطمئن شوید که تصدیق ابزار وب مستر بعد از جابجایی سایت نیز کار می کند.، اگر شما از روش های تصدیق دیگری استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که نشانی تصدیق ها بعد از جابه جایی آدرس url تغییر می کند..اگر شما از فایل html برای تصدیق مالکیت سایت خود در ابزار وب مستر استفاده می کنید، مطمئن شوید که فراموش نکرده اید که فایل تصدیق سایت خود را در سایت جدید نیز لحاظ کنید.همچنین، اگر شما از فایل هایی که منبع آن تگ متا و یا آنالیزگر گوگل است.

برای تصدیق سایت خود در ابزار وب مستر استفاده می کنید، مطمئن شوید که سیستم مدیریت محتوا جدید شما شامل این موارد هست.

تنظیمات کانفیگ ابزار وب مستر خود را مرور کنید

اگر شما برخی ازتنظیمات کانفیک خود را در ابزار وب مستر تغییر داده اید مطمئن شوید که تنظیمات سایت جدیدخود را برای بازتاب تغییرات تنظظیمات کانفیگ به روز رسانی کرده اید، برای مثال:

  • پارامترهای url: اگر شما در آدرس url قبلی پارامترهای urlخود را جهت کنترل دسترسی ربات های جستجو و یا در فهرست گوگل قرار گرفتن، کانفیگ کرده اید، مطمئن شوید که این تنظیمات اگر نیاز است در سایت جدید نیز اعمال شده است.
  • هدف گذاری براساس منطقه جغرافیایی: ممکن است سایت قبلی شما براساس منطقه جغرافیایی خاص هدف گذاری شده باشد، برای مثال دامنه هدف گذاری شده بر اساس منطقه جغرافیایی. اگر می خواهید هدف گذاری روی یک منطقه و یا کشوری خاص را ادامه دهید این را در سایت جدید خود لحاظ کنید اما اگر تصمیم دارید تجارت خود را جهانی کنید گزینه ی unlisted را در تنظیمات صفحه خود انتخاب کنید.
  • میزان دسترسی ربات های جستجو: ما به شما توصیه می کنیم که میزان دسترسی موتورهای جستجو را در هردو آدرس url مبدا و مقصد محدود نکنید. اینگونه تنظیمات را زمانی اعمال کنید که می دانید سایت از نظر سرعت و یا هاست توان مورد بازدید زیاد قرار گرفتن به وسیله ربات های گوگل را ندارد.اگر شما دسترسی ربات هایی گوگل به سایت قبلی خود را محدود کرده اید، این محدودیت را ازمیان بردارید.
    گوگل الگوریتم هایی دارد که به طور اتوماتیکی انجام شدن جابه جایی یک سایت را تشخیص می دهدو ما میزان دسترسی ربات های گوگل به سایت خود را تغییر می دهیم. و بدین صورت در فهرست قرارگیری سایت مان به سایت جدید منعکس می شود.

بک لینک های disavowed:

اگر شما فایلی با لینک disavowed را بارگذاری کرده اید، ما به شما توصیه می کنیم که با استفاده از ابزار وب مستر حساب کاربری سایت جدید خود، مجددا آن را آپلود کنید.

دامنه خریداری شده را تسویه کنید:

اگر سایت شما برای دامنه ای است که به تازگی خریداری شده است.شما می بایست مطمئن شوید که صاحب قبلی هزینه های مربوطه را تسویه کرده است.برای اینکار تنظیمات زیر را بررسی کنید:

  • اقدام دستی برای اسپم های قبلی:برای سایت هایی که با دستورالعمل های گوگل مطابقت ندارند گوگل یک سری اقدامات دستی از قبیل تنزیل رتبه و یا خارج شدن از نمایش نتایج گوگل انجام می دهد، به صفحه اقدامات دستی در ابزار وب مستر مراجعه کنید تا شاید اقدامات دستی برای سایت جدید شما لحاظ شده باشد.هنگامی که فرم تجدید نظر را پر می کنید به ایراد های لیست شده در نوشته خود اشاره کنید.
  •  Removed URl: مطمئن شوید که هیچ removed url ی از صاحب قبلی به جا نمانده است.قبل از این که برای محتوای مطالب خود در خواست ارائه url removal بدهید، مطمئن شوید که متوجه شده اید که چه زمانی نباید از ابزار url removal استفاده کنید.

از آنالیزگر وب استفاده کنید

در طول جابه جایی سایت مهم است که کاربرد هردو سایت قبلی و جدید را آنالیز کنید.، نرم افزار تجزیه و تحلیل وب برای این کار به شما کمک می کند. به طور عمومی، کانفیگ آنالیز گر وب شامل قطعه ای از JavaScript است که در صفحه شما جاساز شده است. جزئیات بیشتر بسته به نرم افزار شما و نحوه ورود به آن دارد.اگر شما قصد دارید تغییراتی در تنظیمات نرم افزار آنالیزگر وب بدهید ، در حال حاضر این بهترین زمان است.اگر شما از آنالیزگر گوگل استفاده می کنید، یک پروفایل جدید برای سایت خود ایجاد کنید تا گزارشات آنالیز را جداگانه دریافت کنید.

۲٫ساختار آدرس دهی صفحات سایت را با ساختار جدید تطبیق دهید.

روند تغییر مسیر بین آدرس های url را آسان کنید.
این مهم است که آدرس url قبلی را با آدرس url جدید تطبیق دهید. این بخش نحوه ی دسترسی صحیح شما به آدرس های url در هردو سایت قبلی و جدید و نحوه آسان سازی تطبیق دادن این دو را بیان می کند.جزئیات چگونگی تطبیق دادن صفحات سایت با ساختار جدید، به کد نویسی وب سایت و جزئیات مربوط به جابه جایی سایت بستگی دارد

آدرس url فعلی خود را مشخص کنید

در ساده ترین حالت جابه جایی سایت نیازی به ایجاد لیستی از آدرس های url قبلی نیست ، برای مثال اگر سما تنها بخواهید هاست خود را تغییر دهید می توانید از wildcard server-side redirect استفاده کنید.(برای مثال تغییر ازexample.com به example.net.)
در جابه جایی سایت هایی که پیچیدگی بیشتر است، شما نیاز به ایجاد لیستی از urlهای قبلی و تطبیق آنها با مقصد جدید دارید.
چگونگی لیست url ها ی قبلی به نحوه کانفیگ سایت جدید شما بستگی دارد، اما در اینجا به بیان چند نکته می پردازیم:

  • از آدرس های url مهم شروع کنید:، جهت یافت این url ها:
    به sitemap توجه کنید چرا که احتمالا آدرس های مهم url ابزار وب مستر بدین طریق تصدیق می شوند.
    از نرم افزار آنالیز گر و یا ابزار ورود سرور برای اینکه بفهمید کدام آدرس url بیشترین بازدیدکنندگان را دارد استفاده کنید.
    اعتبار کسب شده از لینک را در ابزار وب مستر برای صفحاتی که لینک داخلی و خارجی دارند بررسی کنید.
  • از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید چراکه آنها لیستی از url هایی که حاوی محتوا هستنندرا در اختیار شما می گذارند.
  • ورود به سرور خود را برای آدرس صفحاتی که حداقل یک بار در یک بازه زمانی بازدید شده اند بررسی کنید، بازه زمانی انتخابی شما به میزان بازدیدکنندگان سایت تان بستگی دارد.
  • عکس ها و ویدئو ها را در نظر بگیرید مطمئن شوید همه ی آدرس های url ای که محتوایی در آنها قرار دارد را لحاظ کرده اید.ویدئو، تصاویر، JavaScriptوفایل های CSS. این نوع از اطلاعات به همان طریقی که سایر اطلاعات انتقال می یابند می بایست جابه جا شوند.

آدرس URL قبلی را با URLجدید تطبیق دهید.

هنگامی که لیستی از URL های قبلی را ایجاد کردید، تصمیم بگیرید که هر کدام از آنها به کجا می بایست تغییر مسیر بیابند.چگونگی ذخیره سازی تغییرات به نوع سرور و جا به جایی سایت بستگی دارد..

شما می توانید  از database استفاده کنید و یا قوانیینی برای خود بنویسید که این تغییر مسیر ها را برای شما انجام دهد.

تمامی جزئیات url را بروز رسانی کنید:

وقتی ساختار آدرس دهی صفحات را مشخص کردید، قبل از جابه جایی سه کار است که می بایست انجام دهید

  1. اطلاعات تکمیلی سایت ها را در کد html یا در ورود نقشه سایت بروز رسانی کنید :
  • هرurl مقصد می بایست یک تگ متا rel=”canonical” برای خود داشته باشد
  • اگر سایتی که شما جابجا می کنید دارای صفحه ی چند زبانه و یا چند ملیتی است که از اطلاعات تکمیلی rel-alternate-hreflang annotatio استفاده می کند؛ مطمئن شوید که اطلاعات تکمیلی را برای استفاده از آدرس ج[طلاعات تکمیلی را برای استفاده از url جدید بروز رسانی کرده اید
  • اگر سایتی که جابه جا می کنید نسخه ی موبایل هم دارد؛مطمئن شوید که اطلاعات تکمیلی rel-alternate-media را بروز رسانی کرده اید.
         ۲٫لینک های داخلی را بروز رسانی کنید:

آدرس لینک های داخلی را در سایت جدید از آدرس url قبلی به url جدید تغییر دهید.شما می توانید این کار را با تطبیق دادن ساختار url با فرمت جدید انجام دهید.

          ۳٫نقشه سایت را ایجاد کنید و لیست لینک ها را ذخیره کنید:

لیست زیر را ذخیره کنید:
فایل نقشه ی سایت که حاوی ساختار urlجدید است.
فایل نقشه سایت که حاوی ساختار url قبلی است
لیستی از سایت ها که به محتوای فعلی شما لینک کرده اند

برای ۳۰۱redirect آماده شوید

شما یک ساختار جدید برای آدرس دهی خود ایجاد کرده اید و سایت جدید شما آماده است قدم بعدی redirect

HTTP 301 از url قبلی به آدرس url جدید است.

  • ازredirect HTTP 301 استفاده کنید:اگرچه گوگل redirect های زیادی را پشتیبانی می کند؛ اما ما به شما توصیه می کنیم اگر برایتان امکان پذیر است از http 301 استفاده کنید.
  • از زنجیر کردن redirectخودداری کنید: با وجو اینکه مرور گر ها و ربات های گوگل توانایی دنبال کردن زنجیره ی redirect ها را دارند (e.g., Page 1 > Page 2 > Page 3)ما به شما توصیه می کنیم که به مقصد نهایی redirect کنید.اگر این کار برای شما امکان پذیر نیستٰ؛ از مقدار کوتاهی زنجیره استفاده کنید.به صورت ایده آل بیشتر از ۳تا نباشد.همه ی مرور گر ها توانایی پشتیبانی از ذنجیره های بلندrediret را ندارند.
  • Redirectها را امتحان کنید:شما می توانید از Fetch as Google برای تک به تک تست کردن url ها واز ابزار Fetch as Google ویا scripts برای تست مجموعه ای از urlها استفاده کنید.

۳٫جابه جایی سایت را شروع کنید:

زمانی که ساختار url ها درست شد و redirectها انجام گرفت نوبت به جابه جایی سایت می رسد:
همه یurl ها را به یکباره جابه جا کنید.ما به شما توصیه می کنیم که همه ی url ها را به طور همزمان جابه جا کنید تا اینکه بخواهید در هر زمان بخشی از آن را جابه جا کنید.این کار به کاربران کمک می کند تا با فرم جدید سایت راحت تر ارتباط برقرار کنند.وبه الگوریتم ها کمک می کند تا راحت تر جابه جایی سایت را تشخیص دهند و به روز رسانی سایت در فهرست خود را سریع تر انجام دهند.

نخستین قدم جابه جایی سایت را انجام دهید:

  1.  در سایت مبدا همه ی دایرکتیو های robots.txtرا از میان بردارید. این کار به ربات های گوگل کمک می کند تا بهتر تغییر مسیر های انجام شده به سایت جدید را کشف کنند وفهرست خود را بروز کنند
  2.   در سایت مقصد مطمئن شوید که فایل های robots.txtاجازه دسترسی دارند.این دسترسی شامل دسترسی به تصاویر؛css ها و JavaScriptو دسترسی به صفحات دیگر است.
  3.    تغییر آدرس را در ابزار وب مستر برای سایت قبلی ارائه دهید.  اگر فقط سایت خود را از httpبه https جابه جا می کنید دیگر نیازی به ارائه تغییر آدرس نیست.
  4.   سایت قدیمی را برای تغییر مسیر کاربران و ربات های گوگل به سایت جدید بر پایه ی ساختار آدرس دهی خود کانفیگ کنید.
  5.   هردو نقشه سایت که شامل url قبلی و url جدید است را در سایت مقصد ارائه دهید.
  6.   سیتم redirect را که قرارداده اید تا زمانی که ممکن است نگه دارید.

مدت زمانی که طول می کشد تا سیستم شما و ربات های گوگل؛url های جدید را کشف کنند به سرعت سرور و تعداد url هایی که درگیر هستند؛ بستگی دارد؛ اما به طور عموم برای یک سایت کوچک؛ چند هفته طول می کشد تا بیشتر صفحات آن تغییر مسیر یابند و برای سایت های دیگر این مدت زمان بیشتر است.
قابلیت دیده شدن سایت شما در جستجوی وب ممکن است به طور موقت درطول جابه جایی سایت نوسان داشته باشد.این امر؛عادی است و رتبه سایت بعد از گذشت زمان تغییر می کند.رتبه سایت بعد از گذشت زمان ثابت می شود.

لینک های جدید را بروز رسانی کنید

بعد از آغاز جابه جایی سایت ؛تا جایی که امکان دارد لینک هایی که به سایت شما داده شده بود را برای سایت جدید خود بروز رسانی کنید.این لینک ها شامل :

  •   لینک های خارجی:با لیست افرادی که قبلا به شما لینک کرده بودند تماس بگیرید و از آنها بخواهید لینک های خود را به سایت جدید شما ارجاع دهند
  •   لینک های پروفایل: شامل لینک هایی از گوگل +؛ فیس بوک؛توییتر و لینکدین
  •   لینک هایی برای اشاره به صفحه ورود اضافه کنید

میزان بازدید کنندگان سایت را در نظر گیرید

از ابزار وب مستر برای زیر نظر گرفتن میزان بازدیدکنندگان سایت استفاده کنید

بسیاری از خصوصیت های ابزار وب مستر این امکان را برای شما فراهم می کند تا روندجابه جایی سایت را زیر نظر بگیرید؛ که این ابزارخصوصیت ها شامل موارد زیر است:

  • نقشه سایت: هردو نقشه سایت قبلی و جدید را ارائه دهیدممکن است.نقشه سایتی که شامل url جدید است دارای هیچ صفحه ای نباشد که در فهرست گوگل قرار گرفته باشد؛ این درحالی است که نقشه سایت url قبلی ممکن است شامل صفحات فهرست شده زیادی باشد. بعد از گذشت زمان تعداد صفحات فهرست شده ی url قبلی به سمت صفر کاهش می یابد البته بایک افزایش متناسب در صفحات فهرست شده url جدید.
  • Index Status: نمودارهایی که نمایانگر روندجابه جایی سایت هستند؛ یک کاهش درصفحات اینکس شده ی سایت قبلی و یک افزایش در صفحات ایندکس شده ی سایت جدید را نمایش می دهند.
  • گزارش های:  Crawl errors  به طور متداول خطا های غیر منتظره ی دسترسی سایت را بررسی کنید
  • Search queries:بعد از اینکه افزایشی در صفحات url جدید فهرست شده در گوگل به وجود آمد. Search queries شروع به نشان دادن صفحات url ی که در صفحه نمایش جستجو قرار می گیرند ومورد بازدید قرار می گیرند؛ می کند.

ابزار دیگری که می توانید برای زیر نظر گرفتن تغییرات سایت در نظر بگیرید:

به دسترسی به سرور و خطا های ورود به سیستم توجه داشته باشید.دسترسی ربات های گوگل به سایت خود ؛ آدرس های url ی که خطای http را بازمی گرداندو میزان بازدیدکنندگان خود را مورد بررسی قرار دهید.
اگر نرم افزار آنالیزگر وب را نصب کرده اید و یا سیستم مدیریت محتوای شما امکان آنالیز ترافیک را دارد؛ ما به شما توصیه می کنیم با این راه؛ روند جابه جایی ترافیک از سایت قدیم به سایت جدید را مورد بررسی قرار دهید.
شما باید انتظار داشته باشد که ترافیک سایت قدیم کم و میزان بازدیدکنندگان سایت جدید افزایش یابد.

منبع: دنیای سئو – طراحی سایت و بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر (با تشکر از وبسیما)

مطلب پیشنهادی

بهترین روش سئو بهینه سازی وبسایت SEO سال 2016

بهترین روش سئو و بهینه سازی سایت در سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ را با مطالبی راجع به بهترین روش سئو و بهینه سازی سایت شروع …

یک دیدگاه

  1. بازتاب ها: چگونه سئو به محتوای قدیمی سایت کمک می کند | متخصص سئو و سئوکار حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *