دنیای سئو – شاید تاکنون با کلیاتی از متاتگ ها آشنا شده اید اما اکنون و در این مطلب می خواهیم نحوه استفاده از متاتگ ها (Meta Tags) و کاربرد آنها در صفحات وب (HTML) را با هم مرور کنیم.
متاتگ چیست ؟
به طور کلی متاتگ ها، جزء عناصر اصلی صفحات وب به شمار می روند که در بین تگ head گنجانده می شوند و بسته به میزان اهمیتشان ممکن است وجودشان ضروری (Necessary) یا انتخابی و اختیاری (Optional) باشد که در ادامه به طور جزئی تر به آنها اشاره خواهیم کرد.
آموزش کاربرد انواع Html Meta tags در گوگل سئو
متاتگ http-equiv
این متاتگ به مرورگر خواهد گفت که صفحه شما از چه ساختاری استفاده می کند و کاراکترهای آن از چه یونیکدی (یونیکد به زبان ساده یعنی روشی استاندارد که با آن کاراکترهای به فرض زبان فارسی، برای سیستم یا مرورگر تبدیل به کد و قابل فهم می شوند) پیروی می کنند، یک مثال برای استفاده از این متاتگ:
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />
متاتگ description
بعد از تگ title و http-equiv در html، متاتگ description از بالاترین اهمیت برای موتورهای جستجو برخوردار است، برای اینکه ربات های جستجوگر را نسبت به محتوای صفحه خود راهنمایی کنید، حتما این متاتگ را به صورت زیر در کد خود (بین تگ head و بعد از title و http-equiv) به کار ببرید:
<meta name=”description” content=”توضیحی برای مطلب شما” />
متاتگ keywords
keywords نیز یکی دیگر از متاتگ های کلیدی صفحات html است که مربوط به موتورهای جستجو است؛ نحوه کابرد آن به شکل زیر است:
<meta name=”keywords” content=”کلمات, کلیدی, شما” />
برای جدا سازی کلمات کلیدی، از علامت ویرگول به صورت انگلیسی استفاده کنید، دقت کنید که تعداد کلمات کلیدی و همچنین توضیحات نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشند.
متاتگ robots
این متاتگ برای اعمال دستوراتی روی ربات های جستجوگر است، البته همه ی ربات ها از این متاتگ پیروی نمی کنند، اما بد نیست که در صفحه اول سایت خود آن را به صورت زیر استفاده کنید:
<meta name=”robots” content=”index, follow” />
با تکه کد بالا، به ربات ها خواهید گفت که صفحه شما را index (ذخیره شدن در لیست جستجو) کرده و از لینک های موجود در آن پیروی (follow) کنند؛ چند نمونه دیگر از این متاتگ که تنها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد:
<meta name=”robots” content=”noindex, follow” />
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />
<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />
با توجه به عبارت موجود در قسمت content، رفتار ربات هایی که از این متاتگ پیروی می کنند نسبت به صفحه و لینک های آن متفاوت خواهد بود.
متاتگ generator
از generator برای مشخص کردن اینکه صفحه مورد نظر از چه برنامه یا خدماتی جهت انتشار محتوا استفاده می کند، استفاده می شود؛ به کار بردن این متاتگ اختیاری است و تاثیر زیادی در رتبه و عملکرد شما در موتورهای جستجو ندارد:
<meta name=”generator” content=”Dreamweaver CS” />
متاتگ author
برای مشخص کردن نویسنده مطلب، از این متاتگ می توانید استفاده کنید، البته بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد، ولی برای سایت ها و وبلاگهایی که چند مدیر و کاربر مجزا دارند می تواند مفید باشد:
<meta name=”author” content=”name family” />
متاتگ expires
تاریخ انقضای یک صفحه را مشخص می کند، کاربرد آن اختیاری است و تاثیر زیادی بر روی عملکرد سایت یا وبلاگ شما در موتورهای جستجو ندارد:
<meta name=”expires” content=”tue, 21 Jun 1999″ />
<meta name=”expires” content=”never” />
متاتگ copyright
برای مشخص کردن اینکه محتوای صفحات شما دارای کپی رایت یا حقوق مولف است، از این متاتگ در کدهای خود استفاده کنید، البته استفاده از آن هیچ تضمینی برای سوء استفاده نکردن دیگران از محتوای شما ایجاد نمی کند و متاسفانه همواره هستند کسانی که می خواهند نابرده رنج گنج میسر کنند!:
<meta name=”copyright” content=”your copyright text here” />
متاتگ refresh
از refresh برای انتقال یک کاربر از صفحه ای به صفحه ای دیگر یا همان صفحه، به طور خودکار می توانید استفاده کنید، به این عمل در اصطلاح ریدایرکت (redirect) می گویند:
<meta http-equiv=”refresh” content=”10; URL=http://webgoo.ir/” />
عددی که در این متاتگ ملاحظه می کنید، مقدار زمان به ثانیه ای است که بعد از آن کاربر به آدرس جدید منتقل خواهد شد.
متاتگ Cache-control
این متاتگ برای مدیریت نحوه ذخیره یا به اصطلاح Cache شدن صفحات شما در مرورگر کاربران می تواند مفید باشد، در حالت معمولی اکثر مرورگرها محتویات صفحه شما، از جمله تصاویر و فایل ها را در حافظه موقت خود ذخیره می کنند تا در مراجعات بعدی سریع تر به آنها دست پیدا کنند، اما گاهی نیاز می شود که محتوای صفحات شما از این عمل مصون بمانند، بدین منظور از متاتگ Cache-control به یکی از شیوه های زیر استفاده کنید:
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”public” />
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”private” />
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”no-cache” />
<meta http-equiv=”Cache-control” content=”no-store” />
مقادیر این متاتگ به قرار زیر است:
– public: محتوای شما در حافظه مشترک تمام کاربران یک سیستم ذخیره می شوند.
– private: محتوای شما تنها در حافظه نام کاربری شما ذخیره می شود.
– no-Cache: هیچ ذخیره ای از محتوای شما در حافظه صورت نمی گیرد.
– no-Store: در محدوده زمانی کوتاهتری محتوای شما ذخیره و نگهداری می شوند و به صورت آرشیو در نمی آیند.
تعداد متاتگ ها به مواردی که گفتیم محدود نمی شود، ولی مهم ترین آنها بعد از title و http-equiv متاتگ های keywords و description هستند که استفاده از آنها برای هدایت موتورهای جستجو و کسب نتایج بهتر ضروری است؛ علاوه بر این دقت کنید که استفاده از علامت / در انتهای متاتگ ها برای صفحاتی است که ساختار xhtml دارند، برای صفحات با ساختار html از علامت / در انتهای متاتگ ها استفاده نکنید، چون ممکن است از نظر سرویس اعتبار سنجی validator.w3.org کد شما معتبر نباشد.
با سلام و احترام
ضمن عرض تشکر از مطالب بسیار سودمند شما
میخواستم بدانم چنانچه در meta keywords
در جوملا کلمات کلیدی برای جستجوی سایت تعریف شد
آیا نیاز هست که در meta Description
نیز کلمات کلیدی تعریف شود؟
با تشکر فراوان
سلام
قرار دادن Meta Description تأثیر بسیار زیادی در جذب موتورهای جستجوگر به سایت شما خواهد داشت
با سلام و احترام
با تشکر از پاسخ شما
آیا میتوان تصاویر موجود در سایت را هم برای موتورهای جستجو تعریف کرد؟
اگر امکان دارد روش آنرا میفرمایید
با کمال امتنان
جنیدی
با سلام
بله، می توان تصاویر موجود در وب سایت را با دادن نام مرتبط با کلمه کلیدی یا توضیحات (discription) در موتورهای جستجوگر از جمله گوگل ایندکس کرد و به نوعی بهینه سازی و سئو تصاویر در وبسایت ها از طریق نام و discription صورت می گیرد
با سلام به استادان محترم یه سوال داشتم چت روم دوست روم براش سئو کردن یه مت تگ هستش که میخواستم ببینم چی هستش کدش و کاربردش چیه وچگونه استفاده میشه این کدش هست “google-site-verification: jx6t9b4Ivk0_tbapFmerbkdyrPbEOVPrzr7koITMkpw
google-site-verification: V7qNoPBXlWLhETnxta_J-qZp8YKUi-GqjMXnQC7AYCE
samandehi-secure-footprint: samandehi-secure-footprint:35732b4a2f6a34582b53624461305856366836572b324a774c51315a6f334c53326748
سلام
دوست گرامی متا تگ فوق مربوط به verification گوگل وبمستر می باشد که در سئو بسیار کاربردی است
توضیحات مربوط به گوگل وبمستر در سایت وجود دارد
پس از ثبت نام در گوگل وبمستر بهتر می توانید نتیجه بهینه سازی سایت را مشاهده نمائید
با سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم این متاتگ تأثیر خوبی دارد برای چت روم ممنون میشم بگیدgoogle-site-verification: erGWM66pfr8BdahI981leHAPG6pYKAssCXillsToreo
googlebot: noarchive
با سلام
بله دوست گرامی مطمئنن تأثیر گذار است
این متاتگ مربوط به تأیید هویت سایت می باشد که مربوط به گوگل وبمستر است
با این متاتگ هویت سایت توسط گوگل شناخته می شود
گوگل وبمستر اطلاعات دقیقی درباره سایت شما در اختیارتان می گذارد
خیلی ممنون از مطلب خوب و جامع شما ، واقعا کاربردی بود
سلام من میخوام چت رومم روبه صفحه اول گوگل بیارم طراحهاهم پول زیادی بابت این کارمیخوان میشه ازتوت خواهش کنم کدای مربوط به این کارروهمراه باتوضیح مختصربه ایمیلم بفرستیدتادرقالب چت روم قراردهمشون ممنون میشم ازلطفتون
بسيار عالي بود ، ممنون بابت به اشتراک گذاري