قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » آموزش » کاربرد Semantic search جستجوی معنایی چیست؟

کاربرد Semantic search جستجوی معنایی چیست؟

چگونگی بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجوگر همچون گوگل بکلی تغییر یافته است. در روزگاران قدیم برای بهینه‌سازی موتور جستجو، همه باید صفحات را با کلمات کلیدی خود پر می‌کردند و گوگل آنها در نتایج جستجوی بالاتر قرار می‌داد. حتی تا آنجا که افراد تکرار کلمات کلیدی را در جعبه‌های متن روی پس زمینه صفحات می‌گذاشتند، از آنجا که متن دارای رنگ مشابهی با پس زمینه بود، حتی افراد بازدید کننده سایت نمی‌توانستند آنها را ببینند. خزنده‌های گوگل سایت را کراول (crawl) می‌کردند و متن پنهان شده را می‌یافتند و سایت را بر اساس آن اطلاعات رتبه‌بندی می‌کردند. آن روزها سپری شد، الگوریتم‌های جستجوی فعلی گوگل بر روی ارائه اطلاعات با کیفیت برای کاربران که به دنبال واژگان یا اصطلاحات کلیدی خاص هستند تأکید دارد. کلمات کلیدی در سراسر محتوای صفحه پخش شده اما کلمات کلیدی در مفهوم سنتی نیز منسوخ شده است. تمرکز در وبسایت باید بر روی پاسخ ‌دادن سؤالات جستجو کننده‌ها با ارائه اطلاعات مهم، کلمه کلیدی کاربردی باشد. برای این کار باید نکاتی را در مورد بهینه‌سازی موتور جستجو، کلمات کلیدی و نتایج جستجو برای اعمال آنها بدانیم.

جستجوی معنایی (Semantic search) چیست و چه کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟

جستجوی معنایی Semantic search
جستجوی معنایی Semantic search

اکثر کاربران اینترنت نیازهای اطلاعاتی خود را از طریق موتورهای جستجو تأمین می‌کنند. موتور جستجوی معنایی یک راه حل مفید برای رفع مشکلات موتورهای جستجوی قبلی است که این موتورهای جستجوی قدیمی جستجو را بر اساس واژه کلیدی انجام می‌دادند. جستجوی معنایی منظور کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند، معنای واقعی را در پرسش کاربر شناسایی کرده و بر اساس آن نتایج مرتبط تری نشان می‌دهد. تکنولوژی معنایی برای اصلاح جستجو کردن، نشان دادن نتایج جستجو مرتبط تر، پیش‌بینی جستارهای جستجو ارائه شده است؛ همچنین مبتنی بر معانی است و به مفاهیم اهمیت زیادی می‌دهد و هدف آنها شناسایی معنای واقعی عبارت جستجو شده است. به عنوان مثال زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند موتور جستجوی معنایی ممکن است اطلاعاتی مرتبط با عبارت ارائه دهد که فقط شامل واژه کلیدی جستجو شده نباشد. به عبارت دیگر هم معنایی را درک می‌کند.

چرا موتورهای جستجو به دنبال جستجوی معنایی هستند؟

از دید یک موتور جستجو، سخت نیست تصور کردن چرایی اینکه گوگل می‌خواهد یک دنیای ارتباطی بیشتری را دنبال کند؛ داده بیشتر، اسپم کمتر، درک عمیق‌تر منظور کاربر و جستجوی طبیعی‌تر. درک تمام این داده‌ها امکان بهترین نتیجه گرفتن تجربه کاربر را به حداکثر می‌رساند. روند سازمان‌دهی، نظم‌دهی و ارتباط دهی اطلاعات به طور معنایی به وظیفه‌ای برای موتورهای جستجو تبدیل شده است.
یکی از راه‌هایی که جستجوی معنایی گوگل باعث می‌شود کمک به شناسایی و رد صلاحیت محتوای کم کیفیت است. با استفاده از جستجوی معنایی و مبتنی بر ماهیت (Entity-based) موتورها می‌توانند درک بهتری از آنچه که کاربر می‌خواهد را به دست آورند. به عنوان مثال در زیر تصویر ساده شده‌ای از آنچه که داده در یک الگوریتم جستجوی مبتنی بر ماهیت شامل می‌شود را نشان می‌دهد که متشکل از افراد، مکان‌ها، چیزها، مفاهیم یا ایده‌هایی است که به صورت گره‌هایی (nodes) نشان داده شده و روابط آنها به صورت فلش متصل شده است. نمودار چگونگی جستجوی مبتنی بر ماهیت را نشان می‌دهد که ماهیت‌های مختلف را به هم ارتباط داده است. در این مورد کاراکتر Simpsons تک هست که عمق بیشتری برای پاسخ‌های جستجو ایجاد می‌کند.

بهینه سازی صفحات وب سئو موتورهای جستجوگر جستجوی معنایی Semantic search
بهینه سازی صفحات وب سئو موتورهای جستجوگر جستجوی معنایی Semantic search

گوگل و دیگر موتورهای جستجو در شناسایی ماهیت‌های مختلف و ایجاد پاسخ برای سؤالات مختلف بسیار ماهر شده‌اند و اینکار از طریق ارتباط دادن داده‌هاست که جستجو قوی‌تر را ایجاد می‌کند. پاسخ دادن به سؤالات به طور الگوریتمی درک شده و نمایش داده می شوند؛ به عنوان مثال زمانی که در گوگل سؤالی پرسیده می‌شود یک موتور جستجو می‌تواند کلمات کیدی را برای یک ماهیت ارتباط دهد و پاسخ دقیقی ایجاد کند تا جستجوی گوگل سودمندتر برای کاربران آن شود.

مزایای جستجوی معنایی برای بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

  1. بازدیدکنندگان سایت در هنگام یافتن پاسخ سؤالات به راحتی لذت می‌برند؛
  2. غنی‌سازی معنایی می‌تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد؛
  3. ذکاوت کسب و کار افزایش می‌یابد؛
  4. شرکت‌ها می‌تواند روابط بهتری با مشتریان ایجاد کنند؛
  5. استراتژی معنایی شامل هر دو جستجوی پولی و غیر پولی می‌شود؛
  6. ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌تواند سایت را درک کنند و جستجو را با محتوای شما ارتباط دهند.

جستجوی معنایی کمک می‌کند محتوایی با کیفیت پایین از یک جستجو حذف شود و به کاربران مفیدترین نتایج ارائه می‌شود. از لحاظ محتوا کمک می‌کند محتوای تکراری، کپی شده رتبه آن به پایین کشیده شود. تمرکز جستجوی معنایی بر روی متنی است که اتکای کمتری بر روی کلمات کلیدی داشته باشد (با این حال هنوز هم با ارزش هستند) و بر روی محتوایی با کیفیت بهتر برای پاسخ به سؤالات تمرکز دارد. تمرکز بر پرسش‌ها و ارائه پاسخ‌ها به موقعیت نام تجاری و یا وب سایت شما به عنوان یک اعتبار کمک می‌کند و ارائه موارد مفید منجر به بهیود موقعیت شما بر روی گوگل می‌شود. بنابراین اعتبار شما در کسب و کارتان می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بزرگی برای بازارایابی آنلاین‌تان ایجاد کند.
هنگامی که وبسایت شما برای جستجوی معنایی بهینه شد، می‌توانید از مزایای آن بهره ببرید. چالش شما این است که موتورهای جستجو و خوانندگان همه احترام زیادی برای وبسایت تان بگذارند. بنابراین می‌توانید حضور آنلاین خود، اعتبار و موفقیت خود را افزایش دهید. کارشناسان وب۲۴ همواره توصیه می کنند که محتوای خود را به گونه ای تولید کنید که برای کاربران مفید باشد و از تکرار کلمات کلیدی و تولید محتوایی که صرفا با هدف ارتقا رتبه در موتورهای جستجو ایجاد شده است، پرهیز کنید.
به طور پیوسته، الگوریتم هایی که معناهای جستجو ما را درک می‌کنند هوشمندانه‌تر شده‌اند. با یک روش بازیابی اطلاعات دقیق‌تر، ارتباط‌های بیشتری می‌یابند و در نهایت سرنخ‌های بیشتری ارائه می‌کنند. جستجوی معنایی نه تنها ابزاری برای جستجو و بازیابی اطلاعات است بلکه یک روش قدرتمند برای جمع آوری دانش است و به معنای واقعی به ما کمک می‌کند دنیای اطلاعات در نوک انگشتان ما قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی

متخصص بهینه سازی وب سایت و سئو و افزایش ترافیک

بررسی آمار بازدید سایت و ارزش کلمات کلیدی در گوگل

دنیای سئو – بررسی آمار بازدید سایت و ارزش کلمات کلیدی در گوگل – فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *