قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » دنیای سئو » الگوریتم جدید گوگل به نام مرغ مگس خوار

الگوریتم جدید گوگل به نام مرغ مگس خوار

دنیای سئو – الگوریتم جدید گوگل به نام مرغ مگس خوار – گوگل الگوریتم جستجوی جدیدی را ارائه کرده که تمامی اطلاعاتی را که شما سرچ یا جستجو نموده‌اید را مورد بررسی و جستجوی خود قرار می‌دهد ، به عبارتی دیگر کلیه کلمات موجود در عبارت جستجوی شما را مورد توجه و آنالیز خود قرار می‌دهد . اکنون این الگوریتم که آن‌را با نام مرغ مگس خوار می‌شناسیم را به شما بیشتر معرفی خواهیم کرد. در این مقاله پرسش و پاسخی که از طرف خود گوگل و اعضای آن صورت گرفته را برای شما منتشر نموده‌ایم به این امید که بتوانیم کاربران ویژه‌ی وب را بیشتر با الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا کنیم .

الگوریتم جستجو یا “search algorithm” چیست ؟

در واقع یک اصطلاح فنی برای دستورالعملی است که گوگل از آن استفاده می‌کند تا بر اساس آن میلیاردها صفحات وب که در جهان وجود دارد را بر اساس جستجوی شما و آنچه شما خواستار آن هستید را پیدا کند و بهترین نتیجه و پاسخ را از میان آن‌ها برای شما ارزانی دارد .

الگوریتم جدید گوگل به نام مرغ مگس خوار

الگوریتم جدید گوگل به نام مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار یا “Hummingbird” چیست ؟

نام الگوریتم جستجوی جدید گوگل است که گوگل به تازگی از آن استفاده می‌کند و  بنا به گفته‌ی خود گوگل ،  نتایج بهتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد .

با این وجود آیا “PageRank” الگوریتمی مرده محسوب می‌شود ؟

خیر ، PageRank هنوز هم بر اساس فاکتورهای بسیار خود در حال شناسایی وب سایت‌های با ارزش و بالعکس می‌باشد اما خب اکنون الگوریتم مرغ مگس خوار حاکم است . با این وجود این الگوریتم جدید همواره به فعالیت‌های PageRank مانند لینک‌های با ارزش و دیگر فاکتورهای مهم که به یک صفحه ارزش می‌دهند مانند کلمات کلیدی توجهی ویژه دارد و PageRank هنوز بهترین فاکتورهای موجود جهت متمایز کردن وب سایت‌های خوب از وب سایت‌های بد را داراست .

چرا نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم در نظر گرفته شده است ؟

بنا به گفته‌ی خود گوگل دلیل انتخاب چنین نامی برای الگوریتم جدید این غول بزرگ ، چست و چابک بودن پرنده ایست که با این نام یعنی مرغ مگس خوار شناخته می‌شود و از آنجایی که این الگوریتم بسیار سریع و زیرک می‌باشد ، پس بهترین نامی ست که برای آن در نظر گرفته شده است .

از چه زمانی الگوریتم مرغ مگس خوار شروع به کار کرد ؟

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی گوگل این الگوریتم از تاریخ ۲۱ آگوست شروع به کار نموده است .

واقعیت و یا ماهیت مرغ مگس خوار چیست ؟

در اینجا می‌توانیم مثال اتومبیلی را بزنیم که در سال ۱۹۵۰ ساخته شده ، این اتومبیل ممکن است یک موتور بزرگ داشته باشد که از هیچ گونه سوخت خارجی تغذیه نمی‌کند و یا در حالتی دیگر با استفاده از سوخت بدون سرب کار کند . در واقع می‌توانیم الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل را به عنوان یک اتومبیل قدیمی در نظر بگیریم که به موتوری نوین مجهز شده باشد و البته از برخی از قطعات موتور های قدیمی (پاندا و پنگوئن) نیز بهره می‌برد .

آخرین باری که گوگل الگوریتم جدید خود را به این شکل جایگزین الگوریتم قبلی خود نموده است ، چه زمانی بوده ؟

گوگل تلاش‌های بسیاری را در این راستا انجام داد تا به یاد آورد آخرین باری که تغییری این چنینی داشته است متعلق به چه زمانی و چه الگوریتمی بوده که سرانجام پس از تلاش‌های بسیار به این پاسخ رسید ؛ به روز رسانی کافئین که در سال ۲۰۱۰ انجام شد یکی از بزرگ‌ترین تغییرات گوگل بود که البته برای کمک به گوگل به منظور بهبود جمع‌آوری اطلاعات (نمایه سازی یا شاخص گذاری) بود تا مرتب سازی اطلاعات . بنا به گفته‌ی رئیس بخش جستجوی گوگل، Amit Singhal سال ۲۰۰۱ که وی در این سال تازه به این شرکت پیوسته بود آخرین باری بوده که الگوریتم گوگل به صورت چشمگیری بازنویسی شد .

آیا به روز رسانی های پاندا ، پنگوئن و دیگر الگوریتم‌ها به عنوان تغییرات در الگوریتم شناخته نمی‌شوند ؟

 

الگوریتم جدید گوگل مرغ مگس خوار

 

پاندا ، پنگوئن و دیگر به روز رسانی ها ، تغییراتی در بخش‌هایی از الگوریتم‌های پیشین بوده اند نه جایگزین کلی آن‌ها . فکر می‌کنم دوباره لازم باشد که این الگوریتم را به عنوان یک موتور در نظر بگیریم ، اگر چنین کنیم  بروز رسانی های قبلی را می‌توانیم این‌طور استنباط کنیم که به همان موتور قبلی یک فیلتر جدید افزوده‌ایم و یا روغن موتور را عوض کرده‌ایم و یا پمپ آن را سامان بخشیده‌ایم . اما مرغ مگس خوار اگرچه که هنوز هم از برخی از اجزای موتورهای قدیمی پاندا و پنگوئن استفاده می‌کند اما موتوری کاملاً نوین ، با نام تجاری جدید است .

آیا این موتور جدید از قطعات قدیمی نیز استفاده می‌کند ؟

پاسخ به این سؤال هم آری است و هم خیر . برخی از قطعاتی که در مرغ مگس خوار استفاده شده کاملاً خوب هستند پس دلیلی برای بازی شیر یا خط و دور انداختن آن‌ها وجود ندارد و بخش‌های دیگر دائماً در حال جایگزین شدن هستند . به گفته‌ی گوگل  به طور کلی مرغ مگس خوار یک موتور جدید است که به دو بخش موجود (قدیمی) و بخش جدید مجهز شده که در مسیری ویژه پاسخگوی نیازهای جستجویی امروزی می‌باشد به جای آنکه نیاز های ده سال پیش را با فناوری‌های ساخته شده در آن زمان پاسخ گوید .

مرغ مگس خوار به چه نوعی از فعالیت‌های جستجویی جدید کمک می‌کند ؟

جستجوی مکالمه ای یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هایی است که گوگل ارائه نموده است . مردم جستجوهایی که حالت مکالمه دارند را مفید تر می‌دانند .

« نزدیک ترین مکان برای خرید آیفون ۵S به خانه‌ی من کجاست ؟ » مسلماً یک موتور جستجوی سنتی برای جستجو بر روی کلماتی مانند “خرید” و ” آیفون ۵S ” در یک صفحه تمرکز می‌کند .

اما مرغ مگس خوار بر معنایی که پشت هر کلمه نهفته است متمرکز می‌شود . این الگوریتم موقعیت مکانی واقعی منزل شما را در صورتی که از پیش برای گوگل تعریف کرده باشید در پس واژه‌ی “خانه‌ی من” جستجو می‌کند و می‌داند که منظور شما از واژه‌ی “مکان” فروشگاه و “آیفون ۵S”  نیز نوع خاصی از دستگاه های الکترونیکی است که در برخی از فروشگاه ها عرضه می‌شود . دانستن تمامی این معانی می‌تواند به گوگل کمک کند تا از پیدا کردن صفحات تنها با استفاده از کلمات تطبیقی فراتر رود .

گوگل گفت : مرغ مگس خوار توجه ویژه ای به تک تک کلماتی که در یک پرس و جو به کار می‌رود می‌کند و به جای کلمه ای خاص تمام پرسش ، مکالمه یا معنا زیر ذره بین می‌رود . در نهایت هدف نیز کاملاً مشخص است که جستجو بر اساس معنا ، نتیجه‌ی بهتری را نسبت به حالت جستجو بر اساس کلمه ای مشخص بدست می‌دهد .

فکر می‌کردم که گوگل نحوه‌ی جستجوی مکالمه ای را پیش‌تر از این نیز اجرا کرده بود .

درست است . چندی است که خبرهایی در مورد فعال شدن جستجوی مکالمه‌ای شگفت‌انگیز گوگل در کروم به گوش می‌رسد اما این ابزار فقط پاسخگوی جستجوهای داخلی خود یعنی نمودار دانش بوده است . مرغ مگس خوار علاوه بر دانسته های نمودار دانش ، اصل فناوری معنایی را  برای میلیاردها صفحه در سرتاسر وب به کار می‌گیرد که به نتایج بهتری نیز منجر می‌شود .

آیا واقعاً به درستی کار می‌کند ؟ هیچ گونه مثال یا مقایسه ای از نمونه های قبلی و نمونه‌ی جدید وجود ندارد ؟

ما نیز دقیقاً نمی‌دانیم ، هیچ راهی وجود ندارد که بخواهیم به صورت عینی این تفاوت قبل و اکنون را در قالبی مشخص ببینیم . اما گوگل خود مثال و مقایسه‌هایی را از چند نمونه‌ی مشخص مطرح کرده که در دریافت پاسخ این سؤال ما را یاری می‌کند و به درستی گوگل با این نمونه ها توانسته بهبود مرغ مگس خوار را نسبت به قبل به معرض نمایش بگذارد .

  • یک جستجو برای “نسخه داروی سرماخوردگی” مورد استفاده قرار گرفت ( کلیه‌ی این موارد توسط خود گوگل اعلام شده است ) در الگوریتم‌های قبلی تنها لیستی از داروهایی که ممکن است به خیلی از آن‌ها نیازی نباشد و به درمان بیماری کمک نکند ظاهر می‌شد اما نتایجی که اکنون گوگل برای کاربر به ارمغان می‌آورد متفاوت است ، با این نشان که در جستجوی عبارت مذکور موارد بسیار دیگری را که به درمان بیماری کمک می‌کند در نظر می‌گیرد شامل اینکه آیا حتی نیازی به دارو دارید یا خیر .
  • یک جستجو برای “پرداخت صورتحساب ازطریق بانک خصوصی و صندوق تعاونی ” صورت گرفت . پیش‌تر صفحه‌ی اصلی سایت را به نمایش می‌گذاشت اما اکنون صفحه‌ی مخصوص به پرداخت صورت حساب را نمایان می‌کند .
  • یک جستجو برای “میزان کالری هر برش از پیتزا هات ” انجام گرفت ، به گفته‌ی خود گوگل پاسخی که در گذشته حاصل می‌شد پاسخی مانند آن بود مستقیماً به پیتزا هات مربوط نمی‌شد ، اما نتیجه ای که امروز بدست می‌آید دقیقاً همان پاسخ سؤال است .

آیا وجود این الگوریتم می‌تواند به ضرر گوگل باشد ؟

مسلماً این‌طور نیست . درست است که نمی‌توان مدعی آن بود که گوگل بهتر شده اما به هر حال در طی مدتی که مرغ مگس‌خوار شروع به کار کرده ، هیچ گونه گله و شکایتی از سوی کاربران منتشر نشده پس می‌توان اذعان داشت که در راستای بهینه سازی گوگل پیش خواهیم رفت .

آیا وجود مرغ مگس‌خوار به معنای مرگ SEO می‌باشد ؟

خیر ، سئو (SEO) همچنان زنده و پابرجاست . در واقع گوگل می‌گوید هیچ مسئله ای که بخواهد سئو کاران را نگران کند وجود ندارد . راهنمایی‌ها و شرایط گوگل همانند سابق باقی می‌مانند و هنوز هم از همان ارزش پیشین برخوردارند مانند تولید محتوای اصلی و با کیفیت بالا . سیگنال‌هایی که در گذشته مهم بوده ، همچنان مهم باقی می‌مانند و تنها مرغ مگس خوار به گوگل امکان پردازش محتوا با شیوه‌هایی جدید و احتمالاً بهتر را می‌دهد .

آیا این بدان معناست که ممکن است ترافیک گوگل را از دست بدهیم ؟

اگر شما تا کنون و طی چند ماه گذشته آن‌را از دست نداده باشید ، خب این حاکی از آنست که از مرغ مگس‌خوار بدون هیچ مشکلی گذشته‌اید و وارد وادی جدیدی شده‌اید . اگر قرار بود مشکلی متوجه شما شود مطمئناً تاکنون این اتفاق افتاده بود و مشکل شناسایی شده بود .

در کل تا کنون هیچ گونه اعتراضی از سوی صاحبان وبلاگ و سئو کاران مبنی بر از دست رفتن رتبه و امتیازشان در گوگل وجود نداشته است . به گفته‌ی گوگل : این یک اثر پرسش به پرسش یا مکالمه ایست که به بهینه سازی جستجوهای خاص و پیچیده‌ی گوگل کمک بسیاری کرده است ، نه چیزی که بخواهد انتقال ترافیک‌های عمده و بزرگ را با مشکل مواجه کند .

اما من ترافیک را از دست داده‌ام !

شاید دلیل آن وجود مرغ مگس خوار نباشد اما گوگل در همین راستا اعلام کرد که ممکن است وجود برخی از بخش‌های الگوریتم، که همواره در حال تغییر، تسریع و بهینه‌سازی هستند موجب چنین مشکلی شده باشند .  متأسفانه هیچ راهی برای دانستن این موضوع وجود ندارد .

کلیه‌ی اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شد به پشتوانه‌ی چه منبعی بوده اند ؟

گوگل برخی از آن‌ها را در کنفرانس مطبوعاتی خود به اشتراک گذاشت و پس از آن نیز برای آشنایی با جزئیات بیشتر با دو تن از مسئولان اجرایی رده بالای جستجوی گوگل، Amit Singhal  و Ben Gomes گفتگویی صورت گرفت  . احتمالاً بر اساس این پرس و جوها در آینده اطلاعات تکمیلی بیشتری برای کاربران منتشر شود . در کل گوگل در حال حاضر امیدوار است تا  این پرسش و پاسخ اجمالی بر اساس گفتگوهای صورت گرفته مثمر ثمر باشد .

مطلب پیشنهادی

گوگل ترند googletrends سئو بهینه سازی سایت

تغییرات عجیب در الگوریتم و نتایج جستجوهای گوگل

در چند روز اخیر تغییرات اساسی و جالبی در نتایج گوگل رخ داده است، سایت …

4 دیدگاه

  1. بازتاب ها: آشنایی با الگوریتم جدید گوگل سال ۲۰۱۶ - سئو تبریز

  2. بازتاب ها: چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم - سئو تبریز

  3. بازتاب ها: ضریب بازگشت یا Bounce Rate چیست؟ - دنیای سئو

  4. بازتاب ها: آشنایی با آپدیت الگوریتم Penguin 4.0 گوگل - دنیای سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *