کار با گوگل ادوردز
یکی از ابزارهای محبوب تحلیل کلیدواژه ها ابزار گوگل ادوردز میباشد. این ابزار برای بازاریابی کلیکی AdWords طراحی شده است ولی در بین متخصصان سئو به علت رایگان بودنش رواج بسیاری دارد. من توصیه میکنم که ابتدا وارد اکانت AdWords شده چون اگر وارد نشوید گوگل اطلاعات کمتری را نشان میدهد. اگر شما اکانت AdWords را ندارید به AdWords رفته و اکانتی بسازید ولی اینکار کمی زمانبر است و شما نباید کار خود را با کمپین کلیکی شروع یا پولی پرداخت نمایید. در پایان ابزار کلیدواژه ای را لود کنید و کار آغاز میشود.
آغاز کار با گوگل ادوردز
این ابزار ایده های کلیدواژه ای را برای شما پیدا میکند. ما به گوگل یک کلیدواژه ی نمونه میدهیم و گوگل لیستی از عبارتهای مربوط را نشانمان میدهد یا اینکه ما میتوانیم آدرس وب سایتی را به آن بدهیم، مثلا وب سایت یک رقیب و گوگل عبارتهای مرتبط به آن سایت را به ما نشان میدهد. ابتدا عبارتی را در این باکس مینویسیم. ما قصد داریم که varzesh3 را گسترش دهید بنابراین با “ورزش” کار را شروع میکنیم. حال اگر بر این باکس کلیک کنم، گوگل عبارتهایی که حاوی عبارت تایپ شده است را نشانم میدهد، همچون “اخبار ورزشی” ، ‘”سایت ورزش” و غیره. شما باید با آن امتحانش کنید ولی برای این نمونه من این باکس را بررسی نمیکنم چون گوگل بازه ی وسیع تری از عبارتها را تهیه میکند. Advanced Options را باز میکنیم و چیزی که دراینجا داریم را بررسی میکنیم. همانطور که میبینید ما میتوانیم به گوگل موقعیت مورد نظرمان را بگوییم. ما این را بر United States قرار میدهیم. گوگل کلیدواژه هایی را فراهم می آورد که توسط کاربران مختلفی قابل استفاده است. آنهایی که کامپیوترهای معمولی دارند و آنهایی که از دستگاه های موبایل استفاده میکنند. من همچنین میتوانم کلیدواژه ها را فیلتر کنم برای نمونه من میتوانم به گوگل بگویم کلیدواژه هایی که خیلی کم توسط وارد کردن اعداد به باکس وارد میشوند را نادیده بگیرد، به این صورت تنها کلیدواژه ها به صورت بومی جستجو شده نمایش می یابد. همانطور که میدانید این فیلترها به ppc ارتباط دارند، بنابراین این منو را نادیده میگیریم. وقتی که آماده بودید بر دکمه ی Search کلیک کنید و در کسری از لحظه کلیدواژه هایی برای این اعداد در اینجا نمایش می یابد و ما در اینجا بیشترین موضوعات گیج کننده را داریم. این اعداد تعداد دفعات کلیدواژه های جستجو شده به صورت محلی یا جهانی نمی باشند که در این مورد به معنای ایالت متحده میباشد به یاد داشته باشید که این یک ابزار PPC میباشد نه یک بازار سئو. همانطور که میبینید ابزار بر همخوانی Broad (گسترده) تنظیم شده است. اگر شما درکی از ppc داشته باشید معنای آن را میدانید در غیر این صورت اهمیتی ندارد. تنها چیزی که میدانید این است که اگر بر باکس همخوانی دقیق کلیک کنید و باکس بررسی گسترده را پاک کنید گوگل این اعداد را تغییر میدهد و حال ما اعداد واقعی جستجوها در هر ماه به طور متوسط را میبنیم. این تنها یک ppc مرتبط با انتخاب همخوانی دقیق میباشد. باید چه کار کرد؟
برای تبلیغات گوگل AdWords چطور بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟
باید لیست را به صورتی مرتب کنید تا عبارتهایی که به صورت متداول استفاده شده اند را ببینید. بر ستون Local Monthly Searches کلیک کنید، اگر شما از تیک باکس Closely Related Ideas استفاده کنید این نتیجه بخش خواهد بود اگر اینکار را نکنید ممکن است مفید نباشد و یا اینکه به اندازه ی واژه های دیگر مرتبط نباشد. ما میتوانیم بر این لیست کار کنیم و کلیدواژه های مورد نظرمان را انتخاب کنیم. در برخی موارد بهتر است تمامی کلیدواژه ها را انتخاب کنید بر اینجا کلیک نمایید و بر لیست کار کنید و تیک گزینه های کلیدواژه های نامرتبط را بردارید. شما میتوانید از فلش رو به پایین در کیبورد استفاده کنید تا به پایین لیست حرکت کرده و کلیدواژه های غیر مفید را حذف نمایید. وقتی که پایین لیست رسیدید به صفحه بعد رفته و همین کار را تکرار کنید. گوگل انتخاب شما را ذخیره میکند، شما همچنین میتوانید ردیفهای نمایش یافته را افزایش دهید. حال لیست کارهای خود را انجام دهید و انتخاب کنید. ما میتوانیم اطلاعات را با کلیک بر دکمه View as text و گزینه ای در کلیپبرد کپی کنیم. یا اینکه میتوانیم آنها را با استفاده از دکمه ی Download در صفحه ی گسترده ای دانلود نماییم. من روش اول را ترجیح میدهم چون فایل صفحه اعداد را نیز در کنار عبارتها دارد. کلیدواژه ها براکتی به دورشان دارند تا تبلیغ کننده ی ppc بتواند به صورت همخوانی دقیق آن را در کمپین کپی نماید ولی شما همیشه میتوانید جستجویی را انجام دهید و آنها را حذف نمایید. حالا تنها یک جستجو را انجام ندهید و انواع کلیدواژه ها را وارد کنید. چندین بار جستجو کنید تا چیزی که به دنبالش هستید را پیدا کنید. شما میتوانید صفحه گسترده های مورد نظرتان را به هم متصل کنید و لیست کلی خود را بسازید البته این ابزار کاربردهای دیگری نیز دارد. در اینجا شما میتوانید به گوگل بگویید که تنها کلیدواژه هایی که حاوی عبارتهای وارد شده در باکس هستند را اضافه کنید یا اینکه کلید واژه هایی که حاوی آن عبارتهای مشخص هستند را حذف کنید. شما میتوانید با دسته های مختلف کار کنید، این برای زمانهایی که کلیدواژه های مختلف معناهای مختلفی در کسب و کارهای مختلف دارند مفید است. برای نمونه اگر شما دسته کامپیوتری را برای آن عبارت “رم” جستجو کنید کلیدواژه های مرتبط با حافظه را پیدا خواهید کرد. اگر ورزش را در دسته تناسب اندام جستجو کنید کلیدواژه های مرتبط با “باشگاه ورزشی رم” را میبینید. البته اکثر گزینه های صفحه با PPC مرتبط هستند بنابراین شما میتوانید آنها را نادیده بگیرید. در نهایت شما میدانید که این بهترین ابزار کلیدواژه ای نیست. این بهترین داده ها را دارد و چیزی بهتر از داده های گوگل نیست ولی خدمات تبلیغاتی ابزارهای مدیریتی کلیدواژه ای بهتری را فراهم می آورند که در گروه کردن کلیدواژه ها در پروژه ها، مرتب کردن کلیدواژه ها و حذف آنها به شما کمک میکنند. یکی از بهترین ابزارهای شناخته شده Wordtracker میباشد ولی ابزارهای دیگری همچون KeywordSpy ، Keyword Discovery ، KeyCompete نیز وجود دارند. به یاد داشته باشید که هرگز تحلیل کلیدواژه ای را نادیده نگیرید، زمانی برای آن صرف نمایید و کلیدواژه های مهم را درک کنید.
ابزار Keyword Planner گوگل
گوگل سرویس جدیدی به نام Keyword Planner را معرفی کرده است که امکاناتی ویژه برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و پر جستجو به شما ارائه میدهد. همانطور که در مقاله خداحافظی با ابزار Keyword Tool نیز اشاره کرده بودیم ابزار Keyword Planner جایگزین مناسبی برای آن است. با وجود تغییراتی چشمگیر و کاهش امکانات آن نسبت به گذشته، افزودن برخی قابلیت های جدید مانند ترکیبات کلمات کلیدی و ارتباط مستقیم با ادوردز میتواند موجب موفقیت این ابزار و رضایت کاربران از آن شود.
قبل از شروع به کار با ابزار Keyword Planner و یا مطالعه این آموزش توجه داشته باشید که متاسفانه دسترسی به این ابزار از ایران مسدود شده و گوگل هیچ پیغامی در این رابطه به شما نمیدهد که این امر موجب سردرگمی کاربران ایرانی شده است. برای ورود به آن و استفاده از امکانات ادوردز باید آی پی خود را تغییر داده یا از نرم افزارهای ف-لتر شکن استفاده کنید.
ایجاد ارتباط با بخش تبلیغات گوگل و سفارش پلن های تبلیغاتی در ابزار Keyword Planner موضوع بحث این مقاله نبوده و در اینجا به شما آموزش میدهیم که چگونه میزان جستجوی ماهانه یک عبارت را محاسبه کنید و از بین چند گزینه احتمالی بهترین را برگزینید.
آموزش جستجوی کلمات در Keyword Planner
قبل از هرچیز شما باید یک اکانت Gmail داشته باشید تا از طریق آن به بخش Google Adwords دسترسی پیدا کنید. پس از ورود به صفحه ادوردز با محیطی مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد که جهت دسترسی به ابزار Keyword Planner از منوی بالا و بخش Tools & Analysis باید به صفحه مربوط به آن بروید.
در این بخش شما با چند فیلد برای سفارشی کردن جستجوی خود مواجه خواهید شد. در بخش ۱ شما کلمه یا عبارت مورد نظر خود را وارد میکنید، همچنین میتوانید گروهی از کلمات را برای بررسی معرفی نمایید که باید با کاما از یکدیگر جدا شوند و یا هر کدام را در خطی جداگانه وارد کنید.
بخش ۲ برای معرفی صفحه ای از سایت هدف و یا کل سایت مورد نظر است. وارد کردن آدرس یک سایت نه تنها انتخاب شما را محدود نمی کند بلکه به Keyword Planner کمک میکند تا ایده های دیگری نیز متناسب با محتوای سایت مورد نظر به شما معرفی کند. بخش ۳ مربوط به انتخاب زمینه کاری و بهبود پیشنهادات ارائه شده می باشد و در واقع نوعی فیلترینگ برای نتایج است.
در بخش ۴ شما با سه انتخاب برای تعیین کشور افرادی که جستجو میکنند، زبان آنها و نوع موتور جستجو دارید که موجب بهبود پیشنهادات این ابزار در مورد کلمه مورد نظر شما و نمایش تعداد واقعی جستجوی کلمه با این شرایط خواهد شد. بخش دیگری به نام Negative Keywords معرفی شده که کلماتی را از پیشنهادات احتمالی حذف خواهد کرد. بعنوان مثال اگر شما عبارت “کلمه کلیدی” را مورد بررسی قرار دهید، عبارت “آموزش لغات انگلیسی” نیز به شما پیشنهاد میشود و با قرار دادن کلمه “انگلیسی” در بخش Negative Keywords ابزار Keyword Planner نتایجی که شامل این عبارت هستند حذف خواهند شد.
بخش های ۵، ۶ و ۷ بیشتر برای افرادی که قصد تبلیغات در ادوردز و گوگل را دارند کارایی داشته و برای انتخاب یک کلمه کلیدی از میان چند گزینه مشخص و هدف گذاری یک سایت، کارایی خاصی نخواهند داشت. در پایان و با فشردن دکمه Get ideas در بخش ۸ میتوانید نتایج بررسی خود را مشاهده کنید.
توجه داشته باشید که شما هر زمان بخواهید میتوانید از نوار بالای صفحه Keyword Planner کلمه کلیدی مورد نظر خود و یا سایت هدف را تغییر دهید و نیازی به طی کردن مراحل قبلی نیست. همچنین سایدبار سمت چپ امکان محدود کردن نتایج را برای شما فراهم کرده است.
در این صفحه پیشنهاد میکنیم تا بر روی بخش Keyword Ideas کلیک کنید تا نمایشی مناسب از تعداد جستجوی کلمات مورد نظر خود در بخش اول و تعداد جستجوی کلمات پیشنهادی Keyword Planner در بخش دوم داشته باشید. توجه داشته باشید که در حال حاضر تنها نتایج مربوط به Exact Match برای هر عبارت نشان داده میشود. با اینکه امکان انتخاب حالت های Broad و Phrase نیز برای کاربران ایجاد شده ولی تغییری در نتایج اعمال نمیشود. ممکن است در آینده گوگل دسترسی به این بخش ها را نیز برای کاربران آزاد کند که در اینصورت Keyword Planner ابزار بسیار بهتری نسبت به Keyword Tool خواهد بود.
تجربه شما در استفاده از این ابزار چگونه بوده است؟ به نظر شما معرفی Keyword Plannerd یک گام رو به جلو از گوگل بوده و یا به نوعی دسترسی کاربران را به اطلاعات کاهش داده است؟ تجربیات خود از کار با این ابزار جدید را در همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.